Friday, December 12, 2008

SEMUA ORANG BOLEH JADI KAYA KE?

Aku selalu jumpa orang kaya..ramai tuu.. terutama yang banyak tanah.. kejap beli tanah.. kejap tukar syarat tanah, kejap pecah sempadan nak buat lot bungalow. Tanah-tanah tuu bukan lah harga murah.. Heran lah macam mana mereka ni dapat duit banyak?

Selalu gak aku tanya kat kumpulan kaya nii.. Soalan aku biasalah… “Apa rahsia tuan, yang tuan boleh kongsikan ngan saya, teknik tuan boleh berjaya tahap ni” Setakad nii, aku belum jumpa lagi. Mereka nii boleh cerita, boleh kongsi pengalaman ngan aku.. teknik atau cara mereka boleh jadi orang mewah. Belum ada lagi..

Jom kita imbas sikit.. Pasal sejarah nabi. Abdul Rahman bin Auf. Menurut sejarah.. beliau seorang yang kaya, yang dermawan. Hinggakan banyak aktiviti perkembangan Islam dibiayai oleh kumpulan ni. Tapi kita hari nii.. tak dapat belajar teknik, cara, atau langkah usahawan unggul Islam. Mungkin jugak ada.. tapi mungkin aku yang tak tau kot.. Kalau korang tau.. boleh kongsi ngan aku ekk? he hehe.. Tapi alangkah bagusnya.. kalulah teknik usahawan Islam kita nii dibukukan.. kita boleh baca sekarang.. pastu kita boleh ikut cara mereka.. kan molek

Sekarang nii.. kat luar sana.. ramai yang buat kursus teknik belajar, teknik mengaji, teknik menghafal, teknik arithmetic yang pakai jari tangan tu.. macam-macam ada. Tapi tak dee pun ajar teknik nak jadi kaya kan. Maksud aku, kalau kita ikut teknik mereka tuu.. pasti kita jadi kaya.. ada kee?? Aku tak tau lak..

Aku percaya, kita semua ada potensi untuk kaya. Aku tak nak jadi jutawan pun. Aku tak nak pakai kereta, rumah besar pun. Tapi cukup lah pasif income aku lebih banyak dari perbelanjaan.. dah cukup bagus dahh..

Apa komen korang?

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR

6 comments:

tuanbri said...

bro...kau buat la dulu..
aku ikut je teknik tu..
kira aku tester la..
tikus putih..kalau jadi,kau boleh bertambah kaya...ajar org teknik tu..
buktinya ialah kau..dan aku.
hahaha..

insya Allah

juruukur said...

heh ehheh.. tuan bri.. kita cuba sama-sama laa.. heh heh

pie2020 said...

nak teknikk ...mmmg ada bykkk .. camm camm kita leh discuss...tapii kalau nakk mencubaa teknikk tu ... bykkk halangan ... kekadang limited resourcess ......
teknikk juall beli rumah ....beli holdd .. or sewa ..
teknikk tradingg ..... belii pukall .. juall balikk ...
teknikk importt barang darii luarr ... .jualll localll ...
teknikk ternakk .. cam cammm ada .. kambing lembuuu ... besar market nyee ..... huhsss ....masa akuu korbann arii .. aku nampakk peluanngg ternakkk lembu niee besar market dia ... huhss. . terpulang kat kita jee .. yg mana kita nak cubaa ....... ada kahh kita ada masa nakk mencuba semua tu ... atauuu cukup duitt nakk masukk dlmm sesuatuu ...

Abbas said...

belajr untuk jadi kaya, mmg aku x der pengalaman, tapi untuk menghalang dari kegagalan, memang aku ada cara... byk pengalaman aku pasal kegagalan nih... walupun aku muda lg... hehehe. hurm, bagi aku la kan, utk kaya, sumer org ada cara masing2, ye la, bak kata ko, lei merompak, lei jual tanah, lei berjudi n macam2 lagi. cuma jalan utk kaya tuh rama x tau nak pilih. nak pilih jalan baik or x baik... hurm.... kita sebenarnya kene terapkan satu sifat nih sebelum utk berjaya, bukan setakat berani utk mencuba, tetapi berani menghadapi kegagalan... amacam?? apa pendapat korang

juruukur said...

abbas.. betul2.. berani gagall. baru kita boleh berjaya..

Abbas said...

mcm aku, walupun dah ditipu byk kali, tp aku x penah stop utk mencuba.. biar aku gagal, sebab, setiap kali aku gagal, aku belajar benda baru dari kegagalan tuh.. cuma skang nih, nak la jugak merasa jadi org yg berjaya.. x nak r gagal selalu...

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP