Wednesday, December 10, 2008

ADAKAH KITA KAYA? KALAU ...

Masa cuti raya haji baru nii.. aku sempat lah gi pusing-pusing kat Bandar Hilir. Sebab dah lama tak ke sana. Berubah betul tempat tuu. Maaf lah orang Melaka. Aku balik tapi jarang jalan-jalan. Heh hehe.. Pastu pulak.. ramai betul sekarang ni pelancong luar.. Melaka dah semakin maju dah.. jangan main-main.. heh hehe

Aku pun park lah kereta kat Mahkota Parade. Mak aii.. aku tengok.. punya lah banyak kereta besar-besar. Kebanyaknya dari Singapore. Kaya betul dia orang nii

Bukan aku jee perasan. Anak aku pun Si Naufal perasan gak. Apa lagi.. start lah dia tanya.. “abah, napa banyak kereta besar kat sini?”, “orang nii keja apa?”, “orang ada kereta besar tuu, ada rumah besar tuu kaya kee?” Ayoo.. penat gak aku nak jawab

Kalau kita tengok, orang yang gaji banyak, rumah besar, kereta mahal, selalu pergi melancong. Bukan tuu jee.. hidup mewah, ada kredit kad platinum, pakai jam Rolex, baju Orlando, kasut Camel.. Adakah orang nii kaya? Bagi aku, tak semestinya mereka tuu betul-betul kaya. Tak pulak menggambarkan mereka nii orang bijak. Tapi mungkin sebaliknya

Abis,, siapa sebenarnya orang kaya? Macam mana ciri-ciri orang kaya? Bagi orang Islam, kaya tuu macam mana lak?

Jom.. kongsikan pandangan korang…

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR

10 comments:

Diver said...

Sesambil nak cari siap kaya..
apa ciri2nya..

kawan nak share hasil tulisan hamba Allah di blognya..dan dipanjangkan ke blog Mentor kawan..

sesambil tu,..
lihat dan hayati usaha saudara Eldor nii..
kawan memang respek habis kat dia..

Anonymous said...

ehh..lupa ..
http://tanaman-kantan.blogspot.com/2008/10/motivasi-diri.html

KEOWN said...

Kaya.. ada banyak pengertian.. Kaya Duit, Kaya Ilmu, Kaya budi pekerti dll. dan dimanakah kita berada...??

juruukur said...

Diver.. TQ.. nanti aku surf...

Keown.. Aku setuju.. yelah.. tak kan kaya tuu.. kita mesti ada duit banyak jee atau kereta besar kan. Tok guru misalnya.. kumpulan nii kaya ilmu agama.. sampaikan kepada masyarakat.. setuju.. setuju..

jejaka said...

tul2.. kaya ada pakej... tp biasenye yg zahir ni lebih org nmpk.. yer la mata memandang tul x... 1st tgk biodata keje dia.. lau keje bagus2 so xnafikan myb kaya.. to yer la kaya ni mcm yg kata kaya jenis2nye... lau keje takat paras dada tp tgk aset besar2kire tu blh jadi ikat perut hehe...

pie2020 said...

aku pun herann ... cam mana orang lain leh kaya kaya ... huhhss... pelikkk pun ada.......belanjaa tak hingatt duniaa .... belii barang cammm duit tak pernah putuss ...
apa agakknye diaorg buatt yerrkkkk.....apa backk upp yg diaorg ada..... mmgg pelikkk ...
apa invbestmentt yg diaorg masukkk ...

juruukur said...

pie.. mesti di orang tuu.. invest kat rumah lelong gak kot.. heh hehe heh

Abbas said...

kaya tuh subjektif.
ada org cakap, klau pakai keter mewah, umah besar... tu kaya.

ada org ckp, dlm akaun bank ada duit juta2, tuh kaya...

ada org ckp, pangkat besar tuh org kaya..

tapi bagi aku, kaya nih bila kita sampai satu tahap, kita bebas dari masalah kewangan. tiada beban, n dapat menikmati ketenangan idup...

tu la kaya bagi aku...

hub4port said...

kawan2 yg sedang menuju ke jalan kekayaan harta, bila kaya nanti jgn lupa tolong yg susah seagama, sebangsa. aku pun pikir nak jd kaya juga, tp belum jumpa lg tujuan/sebab/alasan mengapa aku harus menjadi orang kayaaa.. nak hidup senang sendiri? sekarang pun tak susah laa.. nak membeli dan merasa kemewahan benda yg ada kat dunia ni? aku takde cukup masa nak layan semua tu.. cuma sekali jer aku terdetik alangkah bagusnya kalu aku jd kaya, tu masa aku tgk cerita orang susah kat TV.. anaknya sakit teruk, makan nasi & ikan masin (alhamdulillah, cuma budak tu mesti makan yg lebih khasiat utk lawan sakit), nak pi spital operate kos mahal.. hmm sedih plak.

harap aku ingat benda tu selalu sebagai matlamat dlm mengejar kekayaan harta.. sekarang cukup, setakat nak maintain hidup 5 sekeluarga kat KL ni plus tolong2 sikit mak bapak kat kampung. nak keluar duit utk merawat anak orang lain belum mampu.

juruukur said...

hub4port.. emmm.. kita usaha takad yang kita mampu.. tapi lagi bagus kalo kita boleh jadi kaya raya

maksud aku.. bukan lah untuk kita nak bangga bangga.. tapi demi agama...

cukuplah kita dihina, sampai masa untuk kita angkat daulah ummah

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP