Tuesday, June 23, 2009

BILA WAKTU TERBAIK BELI TANAH?


Bagi aku.. bila-bila jee kita boleh beli tanah.. waktu gawat kee.. waktu boom ke.. boleh jee kita beli tanah

Sebab tanah nii.. benda yang nyata.. kita boleh pegang.. kita boleh duduk atas dia.. kita boleh upgrade, kita boleh buat projek dan macam-macam laa

Bestnya tanah atau hartanah nii.. dia tak dee chart macam OSK188 tuu.. tunjukkan nilai hartanah semasa untuk satu-satu kawasan. Tak dee.. tak dee.. Berbanding emas atau saham.. setiap hari nilai dia naik turun

Main tanah pulak.. kuasa untuk tentukan harga jual.. terletak pada kita.. pastu lak.. tak dee harga syiling. Jadi kita bebas tentukan harga.. Berbanding emas ngan saham, kita kena banyak berdoa.. kita doa supaya harga dia sentiasa naikk.. baru laa kita untung

Antara petua yang aku cadangkan untuk beli tanah :

. Beli tanah dibawah market value. Bab value nii korang boleh semak ngan jurunilai

. Beli tanah yang ada income. Misalnya atas tanah tuu dah ada kelapa sawit ke, getah kee.. jadi ada pasif income setiap bulan.. tak dee susah nak bayar ansuran bank
. Pastikan kita beli tanah ada matlamat yang jelas.. untuk tujuan apa.. untuk buat rumah kee? Untuk pecah-pecah nak buat lot bungalow kee? Nak buat pertanian kee? Jadi kita kira untung rugi projek dulu, sebelum beli tanah
. Beli tanah ngan orang terdesak.. selalunya harga mesti murah



INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL 012-3193576

21 comments:

zerocredit said...

kat mana kita bole check tanah tanah murah nie erk?

shaiful said...

zerocredit, setakat ni info yg paling tepat tanah murah ialah org tempatan kat area tanah yg nak beli tu, pasal biasanya diorg tau saper2 kat kg tu yg nak jual. Sebolehnya deal terus dgn owner. Kalau ejen normally harga dah markup. Kalau iklan kat internet ke, suratkhabar ke biasanya market price & kekadang tinggi skit, boleh wat rujukan la utk compare harga. Baru tau tanah yg nak beli tu murah / tak.

jurukur, sorry menyampuk !

juruukur said...

pul... ehh tak pee.. info yang baik

shaiful said...

jurukur, ada 'info' baik ? Info yg ada skrg 'garang2' la .....

juruukur said...

pul.. info apa tuu? tanah nak dijual kee?

Anonymous said...

Jurukur, taikun mana pulak dengan kau ni... ada deal besar ke?...

malik said...

Jurukur, aku ni mau jual tanah kat area Jenderam Hulu. Luas 2.5 ekar tapi belum pecah sempadan (atau pecah bahagian?) aku tak tau lah. 15 minit je dari KLIA. Ini kira iklan lah. Mula-mula tu plan nak bela ayam kampung dengan tanam cili padi. Tapi sampai sekarang tak jadi2. Letih. Telepon aku kalau mau tanya - 012 3134619.
Kalau aku nak pecah kan tanah tu nanti aku cari kau jadi juruukur boleh?

juruukur said...

jamkoleksi.. tak dee laa bang lan.. saje jee jumpa kelana.. lama betoi tak jumpa dia.. dia dah kurus laa skrg.. ha ha ha

malik.. aku minat gak area jenderam tuu.. bole email salinan geran? kat dalam blog nii.. ramai tokeh besar ooo

PakPandir said...

Kalau ada tanah2 yg menarik atau org2 terdesak nak jual tanah, ctc la pakcik. Pakcik berminat nak beli. Nak JV pun boley bincang.
izwanatrspowerdotcomdotmy

juruukur said...

pakpandir.. insyaallah.. setakad nii dah habis dah.. kalo ada lagi, nanti saya bagi tau

mdizone said...

juruukur, nak tanya skit. ko biasa tak dengan area bentong? ayah aku ada tanah kat situ tapi sampai skrang tak wat apa2. jadi semak je. aku terpk nak bagi tanah tu ada hasil tapi tade kepakaran. harap boleh bantu.

a.zim said...

salam....

nyampuk sket.....

macam mana nak buat loan tanah....

sama ngan rumah ke....

ikut status tanah pertanian ke bangunan ke kalau nak loan.....

dengar kata margin of finance 70% je.... betoi ke....

byk pulak soklan..... hehe

bling2 said...

juz sharing

Tuan tanah mungkiri janji

SOALAN

SAYA ada seorang kawan baik yang memiliki sebidang tanah dan saya pula pemaju. Kawan saya bersetuju menjual tanah itu kepada saya.

Kami membuat satu surat perjanjian yang disaksikan dua orang dan kami berempat menurunkan tandatangan persetujuan, di mana bayaran untuk harga tanah akan dibayar apabila saya mendapat duit daripada jualan rumah yang dibina.

Kemudian, saya memproses tanah berkenaan kepada enam bahagian supaya dapat mendirikan enam unit rumah. Saya juga membayar kos bayaran proses berkenaan. Saya membina rumah itu secara berperingkat-peringkat kerana kekurangan modal.

Pada peringkat pertama saya membina dua unit rumah, selepas dapat duit jualan saya membayar duit harga tanah yang bernilai dua daripada enam bahagian tanah berkenaan.

Tuan tanah juga setuju menerimanya. Saya membina dua rumah lagi dan apabila mendapat duit jualan saya terus membayar kepada tuan tanah (jumlah menjadi empat daripada enam bahagian, pada ketika itu tuan tanah juga bersetuju menerima bayaran berkenaan).

Seterusnya saya membina lagi dua rumah yang terakhir di tanah berkenaan dan selepas mendapat duit saya membuat bayaran untuk keseluruhan harga tanah.

Malangnya pada pembayaran terakhir, tuan tanah tidak setuju menerima bayaran dengan alasan dia mendapat tahu dalam laporan perjanjian jual beli rumah daripada pembeli rumah menyatakan nilaian tanah yang dibuat oleh penilai melebihi nilai yang dia jualkan kepada saya untuk membangunkan rumah.

Oleh itu, dia menuntut harga bayaran tanah itu dibayar sepertimana yang dinilaikan dalam perjanjian dengan pembeli rumah, dengan alasan saya tidak berhak mengambil keuntungan atas harga tanah itu kerana saya belum lagi membayar duit tanah berkenaan.

Soalan, berdosakah saya jika tidak membayar duit lebihan yang diminta tuan tanah?

Jika tuan tanah mengancam saya dan saya terpaksa membayarnya dengan keadaan tidak rela, adakah halal duit lebihan yang dia makan?

Apakah cara terbaik mengikut lunas Islam harus saya lakukan untuk menyelesaikan masalah ini?

SOBERI
Melaka


JAWAPAN

Dalam Islam, manusia berpegang pada janji. Nabi Muhammad SAW mengingatkan kita mengenai dosa tidak berpegang pada janji yang akan digolongkan sebagai munafik.

Dalam hal ini jika sudah ada perjanjian sebelumnya dan ada saksi, ini bererti tuan dan tuan tanah mesti berpegang pada janji berkenaan.

Urusan secara perundangan boleh diambil jika perjanjian ini sah daripada segi undang-undang. Apa yang terjadi sekarang ialah rasa tidak puas hati tuan tanah kerana merasakan pemaju lebih untung daripadanya.

Bagaimanapun, perlu dilihat juga usaha dan kerja yang dilakukan oleh satu pihak adalah lebih daripada pihak yang lain.

Berdosa atau tidak bergantung kepada perjanjian tuan dan tuan tanah yang sudah dipersetujui. Jika dia bersetuju, tidak wajar ada lagi pertikaian.

Cara terbaik sekarang ialah membawa ke meja perbincangan dengan orang tengah atau saksi terdahulu dan mencari kata sepakat dengan sikap tolak ansur daripada kedua-dua pihak supaya keadilan dan persefahaman dapat ditegakkan.

juruukur said...

mdizone... aku ada gak kerja area Bentong.. buat projek rumah.. tanah ko tuu berapa ekar? ada apa kemudahan kat tanah tuu? ada letrik, air, jalan tar? sebelah tanah ada rumah?

a.azim.. bab loan tanah nii.. bagus semak ngan bank.. nanti mereka advise.. ko boleh check kat bank pertanian, bank cimb, public bank

juruukur said...

bling2.. kalo aku.. rujuk balik perjanjian antara tuan tanah ngan kontraktor.. tengok kandungan perjanjian mereka tuu

tapi yang penting.. kasi win win laa.. semua pihak untung

halif saat said...

bro..saya memang berminat nak involve real estate, ada beberapa buku yg saya dah bc tentang hartanah mcm azizi ali & robert t.kiyosaki..tapi sy betul2 budak baru belaja..xphm lah..mana nak start dulu.?tgh nak cari2 mentor tuk guide..nak mtak abg jadi mentor boleh?saya terbaca blog nie.. blog org2 berjaya..kagum ar...

juruukur said...

mr holoday.. nanti ada TT.. turun ekkk.. kita borak2.. kita kenal2..

Unknown said...

boss, kalu nak dpt loan bank utk beli tanah...margin biasa nya berapa? apa yang perlu kita tau kalau beli tanah guna loan bank?
TQ

juruukur said...

shahrul.. pasal loan nii.. bagus rujuk ngan pihak bank.. sebab dia orang lebih bagi tau lebih lanjut

cuba semak ngan agro bank kee.. public bank kee..

ms fooley said...

saye pon nak jv beli tanah under juru ukur recommendation of trusted ucolleague yg mmg interested in purchasing land...camane nak cari kawan mcm tu? saye ade 2 condo sewakan area jb town , sekarang baru minat beli tanah tapi tak pandai ilmu belum cukup di dada lagi - 0197778203 - age s29 - arkitek di penang & singapore

Unknown said...

ada sesiapa nak beli tanah tak rm200k 1 ekar je.
tanah rizab melayu jh erial.
yg serius sahaja.
plase call/whatsapp/msg 01117623389

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP