Sunday, June 21, 2009

NAK UPGRADE PROJEK AYAM NGAN LIMAU


Hari nii.. aku sibuk pasal ayam ngan limau. Ni lah aktiviti hari Ahad.. balik kampung pastu main ngan ayam.. ha ha ha

Alhamdulilah sangat, sekarang nii, bilangan ayam aku dah semakin bertambah.. ada banyak gak yang baru netas, comel jee aku tengok, kejap lari sini, kejap lari sana. Ha ha ha.. pasni aku nak kasi upgrade lagi reban ayam aku.. nak kasi tambah lagi bilangan ayam

Alat tetas lak, baru ada 1 kotak. Jadi nak kena tambah lagi laaa

Selain tuu.. aku cadang nak tambah pokok limau kasturi, sekarang nii tengah buat pagar. Yang dah tanam dalam 800 pokok.. Insyallah nak tanam lagi dalam 1500 pokok. Jumlah semua dalam 2300 pokok

Nak upgrade nii, banyak pakai modal ooo.. jap aku kira

MODAL AYAM
Kos upgrade reban : RM3800
Beli alat tetas 10 unit lagi : RM4500
Beli ibu ayam 100 ekor : RM2500

Makanan tambahan untuk 5000 ekor (sebulan) : RM5,000
Nasi basi, ubi kayu, sagu : freeee
Belanja lain-lain : RM1,000
JUMLAH : RM16,800

MODAL LIMAU
Pagar : RM3.5K
Benih limau RM3 x 1500 : RM4.5K
Baja RM120 x 6 kampit : RM720
Kos racun : RM300
JUMLAH : RM9,020

MODAL LIMAU + AYAM : RM25,820

JUAL AYAM
Ayam dewasa RM15/kg x 200 ekor untuk 1 minggu (purata) : RM3K
Kalo sebulan : RM3K x 4 minggu : RM12,000
Anak ayam RM2.00 /ekor x 1000 : RM2,000
Telur ayam : RM0.50 x 4000 bijik : RM2,000
Jadi consultant ayam RM150 / jam x 2 jam : RM300.00
JUMLAH : RM16,300

JUAL LIMAU
Purata sebulan boleh jual 450kg x 4.00 : RM1800.00

UNTUNG
Jual ayam + jual limau – makan ayam – baja – racun :
16300 + 1800 – 6000 – 720 – 300 : RM11,080.00

Uyooo banyak nyeee.. tak mungkin banyak cam nii ekkk.. cam tak logik jeee nii.. korang komen sikit

Kalo kena H1N1 ayam aku nii.. rugi katak aku.. ha ha ha

(Gambar-gambar lain nanti aku upload)

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL 012-3193576

22 comments:

mercly said...

tuan..bila boleh buat lawatan rombongan sekolah ni? nanti boleh bukak kelas..

juruukur said...

belum boleh lagi.. under contruction lagi nii.. he he he

MattDemon said...

it sounds too good on paper la Zal..kena amik kira percentage of defect gak..cam anak ayam mati ke, pokok kena serangan ulat ke..biasanya lam 10% of the cost la..btw..still leh untung besar bro..berbudi pada tanah..akan dapat hasilnya..Inysa-Allah

Saiful said...

byk juga modal yg diperlukan utk buat benda2 ni.. bagus projek ni bila2 boleh la saya dtg buat lawatan..

juruukur said...

matt.. betul tuu.. on papar cam cun jee kan.. bila kita buat, baru kita tahu, samada untung atau rugi.. tul tak? buat projek cam nii.. banyak belanja & risiko luar jangka, susah mau kira

terutama ayam.. kalo kena selsema burung, pening oooo

saipul.. ha ha ha.. nanti dulu pul, masih dalam pembinaan lagi pul..

al_husni said...

tahniah fizal..projek makin besar..ayam ko dlm kaw bpagar kan?..so mknn tu ko blh gak bg rumput..klu ada org tebas rumput tepi jln or ko bersihkan kebun..amik rumput tu bg kat ayam ko...ko tgk dia punya seronok...actually dia mkn tang pucuk tu je...it helps tu reduce chances of getting sick..scientifically aku x tau cmne nk xplain but ayam bapak aku mmg jarang sakit kecuali satu kg pun mmg dh kene sakit...
aku ingt klu yg sakit tu bapak aku kadang2 ada bg mkn cili padi, bawang merah or air ludah..but not sure utk sakit apa...nnt aku dh chk aku share ngan ko..

juruukur said...

al-husni.. tima kasih.. tu yang best tuu.. ada petua.. benda cam nii yang susah nak belajar

cuma mereka yang berpengalaman jee.. yang bole syer info.. tq alii

sourplum said...

ibu ayam tu xkn smpai 25rgt sekor
mhl sgt tuh

juruukur said...

sourplum.. yeke.. RM20 bole kot ekk

actrometst said...

RM20 bolehlah..aku pun nak beli...support ekonomi ummah...tapi yang siap sembelihlah. Aku tak leh sembelih...kesian. Selama ni aku makan ayam Dr. Zainol & ayam HPA. Ayam pasar/p.malam kurang konfiden.

sourplum said...

meh aku ajar nk smbelih

zerocredit said...

tahniah bro...

KEOWN said...

apa-apa pun selamat berjaya.. belum cuba belum tahu.. dah cuba pasti banyak pengalaman.

main ngan ayam nie nak kena pandai buat strategi.. nak harapkan makan dedak... pengsan tuan tanah..

kalau main ngan limau elok gak buat kolam..sambil boleh ternak ikan keli afrika.. boleh gunakan untuk siram pokok....

cdanhash said...

Menarik juga projek limau tu... tetapi kekerapan membaja dan meracun serangga harus diambilkira, sekaligus melibatkan kos, sebelum menikmati hasilnya setahun akan datang (tak pasti tempuh matangnya). Akhir sekali marketing... mesti rancang sebelum harvest...

Teruskan berbakti pada tanah...

juruukur said...

adanhash.. tima kasih.. aku try jee nii.. harap2 lah boleh jadi..

man bp said...

zal..
banyak betul pokok limau ko nih..
hasil jual kat mana zal
lpas nih.. bukakla kilang buat jus limau kasturi...tambah nilai
mesti untung

juruukur said...

man bp.. hu hu hu.. projek geli geli jee nii.. ha ha ha

osman kering said...

huhuhu projek geli geli pon...
projection kalau jadi.. masyukkk abg hafizal..

letsay 50 % daripada target pung sudah RM 5 ribu lebeyyy sebolannn...

huhuhuhuhuhuuuu

tapi betoll la bang.

dulu time saya sekolah rendah..
seminggu sekali mestii hantar limau kat kedai makan kat UKM..

time tu kat rumah ada 6 pokok limau kasturi.
hahaha

memang sentiasa buahh je la.
pastu hari ahad pagi atau rabu mak mesti saya mesti kutip..
biasa nya dapatla penuh satu beg plastik merah.. berat jugak
tapi tak pernah timbang bape kilo.. pastu suruh saya hantar kat kedai..

yg saya malas sebab kena hantar naik beskall.. penat woo kena kayuh

biasanya pakcik tu bagi la RM 5..
utk seplastik..
rasanya time tu pun dah banyak kot nilai RM 5 tu

tu lah rutin mingguan..
yelahh kalau tak kutip sayang la buah tu.. nanti jadi buah oren. kalau buah oren sunquick takpe jugak tapi jadi buahh oren yang lembik... hahaha

hmmm lepas kenal ngan blog abg pizal ni..selapas berpuluh tahun...baru saya tau potensi limauu nih..

juruukur said...

osmankering.. tanam limau nii.. aku rasa risiko kurang kan?

setiap bulan.. kena baja jee.. pastu pokok limau tuu.. tak pandai nak mintak gaji.. tak pandai mintak ellawon.. tak pandai MC.. ha ha ha

pastu kalo aku petik.. boleh jual.. tu kira bonus laa tuu

tapi kalo sebaliknya.. jadi laa oren lembik.. hu hu hu

Anonymous said...

patutla limau kasturi kat nursery batu 3 habis...

juruukur said...

ha ha ha.. cam mana ko tahu nii? ha ha ha.. tu kerja abg aku tuu.. ha ha ha

Anonymous said...

hahaha..org jauh nii..kt seri iskandar

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP