Wednesday, February 18, 2009

MACAM MANA PROSIDUR BELI TANAH?

Untuk kawan-kawan kat luar sana.. yang sapa-sapa berminat nak beli tanah.. nii ada sikit tips yang boleh aku syer

Kebelakangan nii.. aku terima banyak email dari kawan-kawan blog.. bertanyakan pasal cara-cara macam mana nak beli tanah.. sebab ada kes, kawan kita kena tipu ngan penjual, ada yang dah bayar semua.. tapi penjual tak nak buat pindah milik.. ada pulak kawan yang beli tanah, tapi luas tak sama ngan dalam geran.. dan macam-macam lagi lah

Aku cadangkan.. sapa-sapa yang nak beli tanah.. korang pastikan, korang mesti dapatkan salinan geran dari penjual. Pastu korang buat carian kat pejabat tanah. Bukan susah pun.. bawak jee salinan geran tanah tuu.. pastu gi pejabat tanah, kat mana tanah korang nak beli tuu berada.. pastu buat carian.. senang jee

Kalo tak sempat pun.. mintak tolong lawyer korang buatkan.. sebab info kat carian tuu penting sangat.. semua cerita pasal tanah yang kita nak beli tuu.. kita boleh semak

Katakan.. bila korang dah semak carian tuu.. korang setuju nak beli.. aku syorkan sangat.. bagus korang lantik lawyer korang sendiri.. untuk bantu urusan jual beli tanah tuu.. tak pee lah kena bayar sikit.. bukan mahal pun.. lawyer pun nak hidup gak kan.. tapi sekurang-kurangnya.. korang selamat dalam urusan ni

Lagi bagus.. kalo lawyer korang tuu.. panel bank tertentu.. macam CIMB bank kee.. AGRO bank kee.. senang korang nak buat loan nanti

Pastu bagus korang lantik juruukur pulak.. suruh juruukur nii.. semak info tanah tadi kat JABATAN UKUR.. sebab banyak kes bagi hakmilik sementara.. luas tanah tak sama ngan dalam geran.. pastu.. suruh juruukur tentukan sempadan tanah dan ukur topografi tanah berkenaan. Bila siap jee kerja ukur.. korang buat site visit.. kasi semak betul-betul sempadan.. pastu semak topografi.. baru kita nampak.. kat mana sungai, kat mana jalan, kawasan bukit dan lain-lain

Bila korang dah puas hati.. baru korang suruh lawyer buat S&P.. kasi sign itu S&P.. tapi pastikan perjanjian tuu baik untuk dua-dua pihak.. janganlah tipu-tipu.. tak baik..

Proses berikutnya.. korang ikut jee nasihat lawyer.. sampai lah urusan pindah milik selesai.. senang jee.. tak susah pun..

So.. kalo korang ada masalah tanah.. jom syer kat sini

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL 012-3193576

54 comments:

kumin_gonewiththewind said...

Salam...

Nak share ckit pengalaman beli tanah. apa yang aku buat simple jer...mcm yg ko bgtau suh amik copy geran dan wat carian...since aku xder kat msia..aku guna lawyer jer..kebetulan aku pernah jual rumah aku dulu..so aku guna lawyer yg sama...lgpun pun track record dan network diorg bagus .3 kali aku berurusan dgn diorg..mmg x mengecewakan..pada kawan2 yg nk beli tanah....especially yg 1st time..dptkan khidmat lawyer..smbil2 tu pun bole blaja ckit2 dr diorg..

Matt Azuri Zukainain said...

Thanks guys...info berguna..sbb aku sekarang dalam proses beli tanah...

Fizal..cerita plak cara2 nak wat loan tanah...kalu aku beli tanah kat KT...apply bank kat Kl okies kan?..ader evalatuor juga ke untuk MV?..cam beli rumah

juruukur said...

kumin.. tima kasih.. sebab syer pengalaman ngan kawan-kawan..

matt.. nak buat loan tanah.. sama macam loan rumah.. still kena lantik jurunilai gak

kakct said...

ooooo...baru aku paham, camna flow utk beli tanah, selama ni dok tertanya2 camna la dorg nih blh beli tanah sana sini..tanya org pun tak de yg jwb..mgk sbb tanya salah org kot... thanks all

Tapi MOF utk loan tanah ni camna rr? hehehe...byk soal la plk

juruukur said...

kakct.. kawan-kawan yang kerja gomen.. nak buat loan beli tanah.. macam mana? aku tak de pengalaman

jom kongsikan pengalaman korang..

kakct said...

Tu la pasal tak de pengalaman.. klu beli umah ada housing loan, klu beli kete ada hire purchase loan, klu beli tanah ni loan apa agaknya yer??

sapa yg ada tanah bertimbun tu blh rr syer info kat sini camna korg beli tanah yg bertimbun2 tu..hehehe

kayzen said...

terima kasih atas info yg di beri.. ia sgt membantu..

Diver said...

Hafizal..
dapat fax tu..?
ni kes nak buat ikut prosedur wajar..
sebagaimana yang diterangkan Hafizal..

harap menjadi..
mohon..

kumin_gonewiththewind said...

uba check link berikut..
http://www.bicarajutawan.com/forum/showthread.php?t=847

GreenLava said...

Salam...
Semalam saya ambik geran tanah yang baru dibeli dari pejabat lawyer. Tengok-tengok Hakmilik Sementara. Setahu saya hakmilik sementara ni maknanya ukuran tanah tu belum difinalize lagi, betul ke? Habis tu bila ditukar ke hakmilik kekal nanti ada kena apa-apa bayaran ke?
Terimakasih
Ps. saya ni selalu jugak datang kat blog ni, cuma silent reader je.

juruukur said...

greenlava.. betul tuu.. kalo tanah tuu masih lagi dibawah hakmilik sementara, selalunya ukuran halus belum buat lagi atas tanah, no lot tak de, tanda sempadan belum ditanam, pelan akui belum diluluskan oleh pengarah ukur

pengalaman aku.. selalunya.. tuan tanah tak yah buat bayarn ukur untuk dapatkan final title.. sebab proses tu ditanggung oleh developer..

greenlava.. selalu lah berkunjung kat blog aku nii.. boleh kita syer info

Rozita said...

Asm,

Saya baru2 je google info untuk proses beli tanah di Kuala Terengganu

S&P agreement dah saya sign dengan pemilik (yang dilantik sebagai pentadbir sebab sekatan kepentingannya - tanah byk pewaris). Saya dah byr 10% dari harga yang dipersetujui.

Bayaran selebihnya akan dibyr cash dalam masa 45 (ada dlm S&P).

Soalannya, ada rakan2 yang kata kena evaluate tanah dulu sebelum boleh tukar hak milik di pejabat tanah. Saya x sure dan x dapat call pej. tanah T'ganu. Tanah tersebut dah ada no lot, keluasan, pelan, no lembaran piawai dan no fail.

Lagi satu kalau perlu evaluate, bagaimana processnya

Anonymous said...

Kalau camtu cuba tya dengan penilai tanah. Di Terengganu saya pernah guna khidmat Rahim & co 09-622 7508.

Anonymous said...

Kalau camtu cuba tya dengan penilai tanah. Di Terengganu saya pernah guna khidmat Rahim & co 09-622 7508.

"kumin_gonewiththewind"

Rozita said...

TQ kumin. Finally dapat call pej. tanah Tganu untuk bertanya tentang process. Tapi ada kemusykilan pasal dia kata lepas sign borang 14a kena stamping di LHDN lepas tu LHDN akan buat taksiran. Betul ke? Taksiran cukai ke, evaluation tanah? Kat negeri2 lain camana?

pejaz said...

Salam,

Bagus blog ni.. terima kasih atas perkongsian ilmu. Semoga membawa berkat.

Saya ada satu soalan. Saya tengah nak beli tanah. Tanah tu geran HSM. Tapi dah ada batu tanda masa saya gi tengok (tapi saya tak ukur la pulak compare dgn geran).

Kalau dah ada batu, kenapa masih HSM? Ataupun mungkin tanah tu dalam proses utk dapat GM?

Pening...

Anonymous said...

Salam..berkenaan dgn pembelian lot banglo di bukit damar belakang picc..saya nak beli tanah tu dlm 5k kps..apa prospek pembangunan kat situ.boleh kongsi x?

Hairul said...

Salam ,
Berhajat nak beli tanah di area Melaka Tengah.. ada Lawyer yang bagus untuk direkemenkan ...

hayati said...

salam bro.

saya berminat nak beli tanah tp xde cash money.

ingt nak buat loan bank tp mmg susah kot sbb tanah area kundang selangor.
lagi pulak bank payout 50% jer dr market value.

tp syg xbeli sbb saya ngn husbnd mmg minat nak duduk tanah sendiri.

bro boleh bg cadangan kat saya tak mcm mner nk cri loan.

lagi satu kalau check value tanah berapa fees dia yer/

tolong bro..thanks.

Anonymous said...

asmkm..
saya nk tanya, kalau nak beli tanah tapi ( broker) cakap dah ada lawyer yg dilantik, adakah lebih baik lawyer yg kita lantik sendiri?

eza idayu said...

salam bro...
saya ada tanah untuk dijual...
tetapi saya tidak tahu cara yang betul untuk menjualnya...
saya tidak tahu cara nak nak letak harga...
saya tidak tahu membezakan antara buyer yang serius atau pun main2...
boleh tolong bagi nasihat x...
thanks...jasamu dihargai...

amhami_a said...

eza idayu, tanah kat mana tuh?

Anonymous said...

Ezza tanah kat mana

Anonymous said...

salam,
blh mintak contact x kalau2 ada kenal mana2 pej guaman yg ok..sy kerja di sabah,nak beli tanah di seremban,pakai loan kerajaan,kena bt s&p kan?harga tanah dlm 80k..
thanks

Anonymous said...

sy br plan nak beli tanah di kuala pilah. Tanah tu sekali tapak dan rumah...masalahnye, bagaimana sy nak tau harga yg berbaloi ngan market, dan ade tak contact peguam yg dipercayai dan juru ukur....sgt memerlukan.....

alim said...

sy plan nak beli tanah kat pilah, ada x sape2 leh rekemen mana2 lawyer yg ok kat sini? TQ

alim said...

sy plan nak beli tanah kat pilah, ada x sape2 leh rekemen mana2 lawyer yg ok kat sini? ye la baru 1st time nak beli, takut kena tipu. TQ

Anonymous said...

Salam Bro,

Nak mintak nasihat - jualan tanah pecah lot, tanah rezab melayu yang masih lagi berstatus pertanian. Ada satu company ni dapat surat kuasa dari pemilik tanah untuk buat urusan jualan.

Boleh percaya ke dengan comp mcm ni? Tq bro

Anonymous said...

As Salam Nak minta nasihat- saya telah di jadikan proksi bagi urusan jual beli tanah rezab melayu antara 2 orang individu penjual adalah melayu dan pembeli bukan melayu,(dlm geran nama saya)kedua-dua mereka ada buat usaha sama dalam perniagaan,tapi skrng ada masaalah saya bercadang nak serahkan semula tanah tersebut pada pemilik asal kerana org tu dlm kesusahan,dan saya pernah tandatangan surat perjanjian yang di beri oleh peguam yang di lantik org bukan melayu,yang mana saya tidak paham apa yang di tulis kerana semuanya berbahasa English,dengan apa cara saya boleh serahkan tanah tersebut pada pemilik asal, dalam masa yang sama saya dapat menyelesai masaalah keluarga beliau sekian terima kasih.

Ejen Hartanah wong azhar said...

Perkhidmatan Peguam - Wed 4/Apr/12 5:25pm
Saya ada seorang kawan peguam yang boleh menguruskan untuk jual beli tanah/rumah bagi selangor/kl/negeri sembilan/pahang/Johor. Khidmat nasihat percuma dan boleh tanya apa sahaja pasal jual beli rumah tanah dan apa juga berkaitan undang-undang. Saya telah banyak kali berurusan dengan beliau.Boleh bertolak ansur dan amanah. Boleh hubungi beliau : En Ahmad call/sms [012-3059036]

Anonymous said...

salam..sy nak bertanya..sy ade nak beli tanah kat k.terengganu dgn seorang broker ni....nak tanya mcm khidmat peguam kita kena sediakan ke???lagi satu sy dah bayar duit pendahuluan utk booking tanah nie dan selebihnya bila loan sy dah approve dan ada tandatangan surat perjanjian dgn broker dan pemilik tanah...jadi lepas nie sy kena cari peguam ke untuk proses seterusnya or mcm mane..nie first time sy nak beli tanah...

nizam said...

salam alaik. nak tanya, ada masalah tak kalau kita beli tanah yg belum pecah geran dan tanah tu status pertanian tetapi kita beli untuk buat rumah dan kawasannya di kg contohnya meru

jack said...

Saya nak beli tanah lot.kena gune peguam ke atau tak perlu?

Count Dracula said...

Assalam & Salam Sejahtera.

Saya nk share skit berkenaan lot banglo di bkt damar area picc.kt situ sume lot banglo.Infra lengkap akan disediakan oleh MP Sepang.Kelulusan dr kem. berkenaan telah diterima.Peruntukan sebnayk 2 juta tuk infra berkenaan.

Lot banglo di bawah Bukit Damar Properties dihandle sepenuhnya oleh lawyer panel Bukit Dmar Aziz Derashid & Co.

Nizam Hassan
0173120403

zaidi tba said...

salam..sy nak bertanya..sy ade nak beli tanah kat k.terengganu dgn seorang broker ni....nak tanya mcm khidmat peguam kita kena sediakan ke???lagi satu sy dah bayar duit pendahuluan utk booking tanah nie dan selebihnya bila loan sy dah approve dan ada tandatangan surat perjanjian dgn broker dan pemilik tanah...jadi lepas nie sy kena cari peguam ke untuk proses seterusnya or mcm mane..nie first time sy nak beli tanah...

tandatangan surat perjanjian dengan broker dan pemilik? sign borang 14a ke? atau smp?

Anonymous said...

Salam mohon nak share info tuan tulis ni blog saya http://kedahland4sale.blogspot.com. terima kasih

Anonymous said...

must look at this [URL=http://jacket-dresses.net/]moncler down jackets[/URL] , for special offer RdjRnSVA [URL=http://jacket-dresses.net/ ] http://jacket-dresses.net/ [/URL]

Anonymous said...

kalau nak jual tanah camne lak tu?

Anonymous said...

check this link, gBrgDNRN [URL=http://www.replica-handbags2013.com/]replica bags[/URL] online sSDxOVVQ [URL=http://www.replica-handbags2013.com/ ] http://www.replica-handbags2013.com/ [/URL]

Anonymous said...

I am sure you will love QdGSNgCK [URL=http://www.louis--vuitton--online--shop.org/]lv online shop[/URL] with confident rdQFfuBH [URL=http://www.louis--vuitton--online--shop.org/ ] http://www.louis--vuitton--online--shop.org/ [/URL]

Anonymous said...

buy plBeUTkT [URL=http://www.uggs-outlet2013.com/]uggs outlet sale[/URL] at my estore fSTahDEC [URL=http://www.uggs-outlet2013.com/ ] http://www.uggs-outlet2013.com/ [/URL]

asmie said...

As salam..nak tanya, adakah sama prosedur beli tanah dgn beli rumah jika guna loan gov? maksudnya, cari lawyer, sign snp, nilai harta dsbg...tq.

rosidi roslan said...

salam…saya ader jual tanah lot bumiputera 1550 per segi..leh deal harga…nie no saya 014-9681484..shidie..area melaka...batu berendam...

azzi nazida said...

salam, saya ni baru terbaca jer pasal ada loan untuk beli tanah ni, kalo macam saya yang kurang cash dan bekerja si sektor swasta, layak ke nak buat loan ni? hari2 saya bukak muday.my tgk orang jual tanah, teringin ada tanah sendiri (kalo bleh nak lot pertanian sebab banyak benda dalam kepala nak buat). biasanya berapa kos peguam, juruukur, jurunilai dll untuk satu proses pembelian ni?

fathullah fatt said...

Saya ada tanah untuk dijual di melati kl.tepi jalan mrr2 .bertentang dengan shell ..tanah sesuai untuk pmbangunan rumah atau ape2 je.tepi jln.harga pun tak mahal mana.klu nk di banding kn..sebab tepi jln utama.dan kawasan setapak kl..klu nk detail lg lanjut sila msg saya 24jam.tanah direct owner.pgangan bebas. Berbaloi.. msg fattanah 0193003434

Sya Rez said...

SY BERMINAT NAK BELI TANAH KAT AREA PUNCAK ALAM, HARGA TANAH DALAM RM35,500 TAPI DALAM TANGAN BARU ADEW 40% CASH X TERMASOK DUIT KWSP
BOLEW X TLG X PLAIN MCM MANA NAK BUAT LOAN TANAH,DEKAT BANK MANA YG BOLEW BUAT LOAN TANAH N APE YG PELU SY BUAT MCM MANA NAK CR JURU UKUR N LAWYER HARAP BOLEH TOLONG BANTU ORG YG BUNTUKAN PERTOLONGAN HUHUHUHU

Anonymous said...

Salam semua...sy turut nak syer ttg ni.. Baru2 ni..fmly sy ad buat pembelian tanah..jujur sy katakan sy mmg tak tahu tentang pembelian tanah ni kerana semua di uruskan oleh abg sy... Beli dr ats tngan kawan kemudian nye dpt gran photostat. Kami tidak melantik lwyer.atau juru ukur, sebelom pergi sign tukar halmilik tu..kami telah serahkan separuh harga dr nilai sbenar tanah tu berbentuk cash...bru sign dokumen di pejabat tanah...tp sy msih garu2 akan proses ini...

are said...

Salam. Macam mana nak tau nilai semasa tanah. Nak check kat mana. Just nak tau harga semasa 1 kaki persegi tanah.

enda ohbulan said...

G bank pertanian @agrobank...ada loan pembiayaan beli tanah

enda ohbulan said...

Elok...g bank pertanian @agrobank. .untuk pembiayaan beli tanah. ..tq

enda ohbulan said...

G check dgn valuer@ syrikt penilaian...coth js valuer..henry butcher...ipc island...n etc..

enda ohbulan said...

Sesiapa berminat nk wat loan beli tanah...ctc sy.... email nhaslinda@agrobank.com.my

enda ohbulan said...

G bank pertanian @agrobank...ada loan pembiayaan beli tanah

Nizam Hassan said...

Mana dia punya agreement?s&p sign dulu..mn blh byr gitu je..

tawaran dari pihak dari pihak pencadang kpd pihak penerima.

pencadang-kwn abg awk
penerima cadangan-yg membeli tanah

S&P- surat perjanjian antara kedua-dua belah pihak yg mana bila berlaku apa-apa jua perlanggaran kontrak, lawyer/pihak mahkamah akan refer balik pada s&p tersebut.

Dlm kes ni..telah wujud satu kontrak yg sah di sisi undang-undang ttp x statut.

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP