Wednesday, February 4, 2009

BUKU YANG MENGUBAH HIDUP KORANG

Apa kata, hari nii, kita bincang-bincang pasal buku, yang mengubah hidup korang. Yelah sekarang nii, ada banyak buku kat pasaran, macam-macam ada. Buku pasal financial, pasal saham, pasal pertanian dan macam-macam lah

Buku pulak ada macam-macam bahasa, Melayu, Orang putih, Jepun dan seangkatan dengan nya. Bukan apa, bagus kita syer info buku kegemaran korang, ngan kawan-kawan. Mana tahu, kalau kawan lain baca buku tu, mungkin dia boleh berubah. Kalau dulu jahat, boleh tukar jadi baik. Kalau dulu buta financial, mungkinboleh sedar. Kalo dulu tak main CPO, pasni berani invest

Bagi kes aku, aku sedar sangat, pasal financial, bila aku baca buku RICH DAD POOR DAD, tulisan ROBERT KIYOSAKI. Aku suka cara dia kembangkan idea, pasal kemewahan, pasal pasif income.. ayat dia mudah, relax, santai. Pastu start lah aku beli buku dia yang lain.

Setakat baca jee, susah gak aku nak paham. Tak nampak apa yang dia nak sampaikan. Pastu tak leh nak praktik. Sampailah aku beli game CASHFLOW101.. kami selalu main, sekarang ni, alhamdulilah.. baru lah nampak sikit-sikit

Ni bagi kes aku.. korang nye cam mana lak?

Ni antara koleksi buku yang aku suka.







INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL 012 3193576

21 comments:

Anonymous said...

wah semua buku RK jurukur dah baca yer...tahniah...aku blum start lagi pun. ingat esok baru nak cari kat shah alam.semua versi english ker jurukur??.

Anonymous said...

jurukur, sajer nk tanyer ko. let say aku berminat nak registered as real estate negotiator (utk jadi agent rumah auction atau subsale atau etc). kat mana nak register dan apa requirement dia?? kalu ada info, apa salahnya tn jurukur maklum di blog tuan nie. tq

Anonymous said...

abuya.. buku-buku tu dalam English.. Tapi English yang senang nak paham

nak daftar jadi agent tuu.. ko boleh rujuk ngan Faris.. dia tahu bab-bab agen nii..

Anonymous said...

ok tq.

Grizzly snowy panda bear said...

Richest man in babylon, Think Big, The Monk who sold his ferrari, Fish Omnibus, Cashflow Quadrant, RDPD, think & grow rich, 7 habits high effective ppl, how to win friends and influence others, what to expect when you are expecting, man from mars women from venus, who moves my cheese?,chicken soup for the soul..ni antara koleksi buku aku..korang mcm mana?

Anonymous said...

buku2 yg ubah hidup n gaye pemikiran aku bbiasenye buku2 motivasi n buku2 agame...biaselah problem kid..hehe

buku2 motivasi yg aku suke dari Dr TUAH...
- Nak Ke Tak Nak
- Biar Betul2
- Jangan Tidak2

sepul_jb :)

buku2 agame yg banyak beri kesan kat aku dari Prof Kamil...
- Travelog Haji Mengubah Sempadan Iman
- Travelog Dakwah Meniti Hari Esok

semenjak join geng pmc ni aku da start bace buku pelaburan n antara yg best pernah aku bace setakat ni..
- rich dad poor dad
- rahsia dari damansara
- tukang gunting jutawan
- wang anda dan islam (banyak hukum-hakam transaction dia jelaskan dalam ni n banyak gak bende2 yg selalu kite wat tapi kite tak tau sebenanye salah)

buku2 best yang selalu aku dengar orang cakap tapi aku taj penah bace lagi..
- Law Of Attraction
- The Secret

Tuah said...

kat rumah mak aku mcm ada 2 buku RDPD, 1 english,1 malay..kene cari balik..sapo yg beli tuhh..

Anonymous said...

wakata.. tima kasih syer info.. ada bebrapa buku aku minat, nanti aku nak carik buku-buku tu..

saipul_jb.. tq..tq..aku akan beli buku-buku agama yang ko syor kan tuu..

Tuah.. yes.. kasi carik balik.. ha ha

MattDemon said...

Bro, idola kita sama la...RK...tambah Donald Trump, Azizi Ali, Tuan Guru Haji Nik Aziz Nik Mat..hehe:)

Pencinta Makanan said...

RDPD tu ade versi bm..bleh cari kt mph..

Anonymous said...

matt.. setuju setuju.. ko pun simpan koleksi RK ekk.

Topeq.. susah nak dapat buku RDPD versi melayu.. info yang baik.. sapa-sapa nak buku RDPD.. korang boleh beli kat MPH

Baca, jangan tak baca

Anonymous said...

wa.. syer buku2 ek... wa ada buku -RDPD(nak kena baca balik ni dah lupa)
-azizi Ali jutawan dr planet jupiter(tuk beginner bolela)
-men are fm mars? wa ada gak tp asben tanak baca, haha, wakata mesti dah faham kenapa prempuan suka merajuk hihi
-prof kamil... nih mmg best, tp yg travelog dakwah tuh lum baca lg
-dr tuah yg 3 buku tersebut diatas mmg best wa pon ada
-7 habit of highly effective people? dah 6 bulam lum abis baca, sibuk baca novel jiwang lak kebelakang ni layan air mata, hakhak
-memulakan bisnes sendiri sifu pts pn ainon yg ni pon best...

Anonymous said...

Crite pasal RDPD...

Dulu masa Form 5 masetu thn 2002 cikgu tuisyen ade crita pasal buku Rich Dad Poor Dad. Beria2 la cari kat MPH. Yelah br form 5 haram jadah tak paham amende dlm buku.. bace 2..3 page pastu blank.

Mase masuk Universiti..2nd year thn 2006 try bace lagi, dah habis bace satu buku pastu letak tepi.. tak faham jugak.

Skrng ni, bila sy dah keje baru saya faham hahahahaha.

Pastu sy bace balik buku Retire Young Retired Rich, buku Milan Doshi(pasal property) dan buku2 beli time student tapi bace separuh jalan je sbb tak brape paham.

Moral of the story, kene tau ape yg kita nak.. walaupun cube nak baca/buat tapi kalau tatau hujung pangkal perghh payah

pssss sy jual RDPD ebook kat ebay sape mau roger2 hehe iklan kejap :P

Anonymous said...

Nak jawab sket utk Abuya,

Nak jadi ejen contact je mane2 Estate Agency cmpany yg berdaftar bawah Board of Valuers Appraisers & Estate Agent boleh check kat sini http://www.lppeh.gov.my/

Kat jobstreet/suratkhabar pon ado.. 'negotiator' tu estate agent loh

Sblm pilih cmpany, selidik dulu latar belakang cmpany, track record, komisen kasi brape dll. Setiap cmpany komisen berbeza depend pd benefit yg dema kasi

Nak dptkan lesen, kene praktikal dengan cmpany estate agent pastu boleh daftar amek exam. Sape ade diploma/degree real estate lagi senang ade waived sket aaa

Keje mcm ni nak kene ade koman2 6-12 bulan backup income kalau tak tak payah la. Kalo freelance ok, tapi kalo nak wat fulltime mesti ade back up income.

Tak percaya?? ini semua dr pengalaman sendiri hee~

Anonymous said...

Buku yang mengubah minda dan hidup saya:

1. Secrets of the rich - John burley (dia ni sifu kepada robert kiyosaki dan juga investkan utk kiyosaki), boleh dibeli di ebay australia atau online book australia - cukup bagus dan memang more toward how to dan detail explanation

2. Semua kiyosaki books dan mp3, dan juga kiyosaki tape/mp3, plus dia nyer associates yang bagus

3. Chris Cunningham - Keys to the vault, saya tiada buku nyer, tp ada mp3/seminar dia, excellent utk bina business

4. Harv Eker - buku bagus, mp3 pun bagus, seminar dia ada di msia dan spore, tak pernah pi

5. Azizi Ali, 1st 2 books

6. Menggali telaga emas - ibnu yusoff, dah takder buku nie, tp cukup detail

7. dan juga lain2 motivational book spt
- Jim Rohn
- Brian Tracy
- Dale Carnegie
- Napoleon Hill - Think & Grow Rich

8. utk budak2, sila dapatkan buku kids and cash (ebay sahaja)

tu jer dulu

Anonymous said...

k.aida, diba, azwan.. tima kasih atas info yang korang kongsikan..

Anonymous said...

wah.. rajin korang bace2 buku erk..
aku tak bape rajin sgt bace buku.. ade la sikit.. aku da bace buku
azizi ali..
seme buku azizi ali.. kecuali buku jutawan ekstrem..

buku shamsudin kadir
seme buku die..buku die ni bgs utk budak baru cam aku..
makan gaji tp kaya..
hidup senang walaupun berhutang..
ade 2lg rasenye..lupe tajuk die..

buku chef li..
jutawan senyap..
adus.. satu lagi..lupe jgk..haha

buku aziz tu..
lebuhraya kebebasan kewangan,..
betul ke tajuk ni..

buku pengurusan kewangan islam..
sape tulis ntah,..lupee..
skrg tgh bace buku..

ustaz zahiruddin..wang,islam dan anda ..betul tajuk die ni kan...

yg buku ayah kaya ayah miskin ni(RDPD)..aku carik yg malay lum jupe2 lagik.. da carik kt mph.. tp sold out.. kalo sesape ade..bgtau aku k

Anonymous said...

peruzz.. aku ada jumpa RDPD kat ioi puchong, kat popular.

Anonymous said...

ayok.. betuii kaa.. aduss.. mggu lepas aku gi ioi puchong..tp tak masuk lak populor.. beso sgt ioi tuh..dok larat nok jalan..rugi2...

bling2 said...

nah
try usha kat cni

http://www.paylessbooks.com.my/

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP