Wednesday, November 5, 2008

URUSKAN TANAH FAMILY KITA

Aku nak syer sikit ngan korang pasal masalah tanah. Al kisah ceritanya klien aku nii, Saudara Zafran ada sebidang tanah kat Hulu Langat, luasnya 4 ekar. Jadi dia cadang nak sewakan tanah tu untuk buat projek pertanian.

Masalahnya, selama nii family dia bagi tau.. tanah tu atas nama ayah dia jee, maksudnya pemilik tunggallah.. dan bila bincang pasal sempadan tanah, orang dulu mereka main dari pokok ni sampai pokok sana jee.. tak de pun tanda sempadan yang sah. Tak de pun batu sempadan

Jadi dia mintak aku tolong semakan tanah dia.. dari A to Z.. hehehe.. Untuk selesaikan tanah dia nii.. Mula-mula aku pun buat carian kat Pejabat Tanah Hulu Langat. Beli carian persendirian jee. Cuma nak tengok sapa nama pemilik tanah yang terkini. Dapat jee carian, aku pun call dia, bagi tau info terkini. Alangkah terperanjat nya dia.. tanah tuu dah ada 6 nama sekarang nii.. heheheh.. Pening lalat dia

Sekarang ni kerja ukur kat site tengah buat, kalau lah ada rumah, bengkel haram atas tanah dia. Mesti tambah lah hura hara nanti.

Jadi aku cadangkan kat korang.. kalu korang ada tanah, bagus dalam 3 tahun sekali buatlah carian. Bukan apa, untuk semak jee. Untuk pastikan nama kita betul ada dalam geran tuu. Tak de nama orang lain. Pastu pastikan tanda tanda sempadan tanah kita dalam keadaan baik. Lagi bagus buat pagar. Jangan bagi orang masuk ceroboh

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR

85 comments:

kakct said...

Beli carian persendirian tu maksudnya camna ye?? Kita pg pjbt tanah kena isi borang apa2 ke? ada dikenakn caj tak?? Byk la plk tanya hehehe

juruukur said...

Kakct. Kalau kita nak buat carian persendirian nii. Tujuan dia, kita nak tau maklumat terkini pasal tanah kita. Dalam tu ada bagi tau, no lot, mukim, daerah, luas tanah, tempoh pegangan, nombor pelan, tuan punya terkini, syer, kalau tanah tu kena gadai.. semua maklumat tu ada gak. heheh

Macam mana nak buat? Yang terbaik masa nak buat carian tuu.. bawak sekali geran. Pergi kat pejabat tanah daerah, kat mana tanah tu berada. Kalau tanah tuu kat Kajang boleh pergi pejabat tanah Bangi atau Shah Alam

Kena isi borang? Ya.. kena isi borang.. tapi mudah jee

Berapa kena bayar? Kalau carian persendirian RM30.00. Kalau carian resmi RM50.00. Info yang sama tapi carian resmi ada sign pegawai tanah jee. Setakad nak tau status tanah kita yang terkini.. memadai carian persendirian kak...

Kalau tak tau gak? heheh call je saya 012 3193576 hafizal (juruukur).. heheh

kakct said...

Akk nak tanya sket lg..

Mak akk ada sekeping tanah 2ekar klu tak silap area tu Tg 12 kuala langat, tak pasti berapa harga sekarang, klu dia nak beri sebahagian kepada akk, mungkin bahagian tu setengah..

1. Apa yg harus akk lakukan utk tukar nama bahagian kita tu.

2. Boleh ke kita letak nama atas bahagian yg lebih kecil cth suku bahagian.

juruukur said...

kak Ct..
saya cadangkan buat pindah milik tanah dari mak akak kepada nama akak. isi borang 14a. pastu sign depan DO atau ADO

Pindah 1/2 bahagian atau 1 ekar atas nama akak. yang balance masih nama mak. Untuk tanah pertanian syarat dia mesti 1 ekar dan lebih, baru boleh pindah milik. Melainkan tanah pusaka

Pastu.. boleh buat permohonan pecah bahagian.. akak boleh dapat 1 geran, mak pulak dapat 1 geran

Untuk keterangan lanjut, kak call saya 012 3193576 hafizal (juruukur)

kakct said...

Pindah milik utk tanah pertanian mesti 1 ekar atau lebih yer.. terima kasih juruukur utk penjelasan, baru tau benda nih.
hehe..ingat tanah ingat juruukur.

Anonymous said...

juruukur..
saya nak tanye skit...kalau tanah kita kena diceroboh dek orang, apa prosedur yang kita kena buat..
orang tu siap boleh buat pagar lagi atas tanah kita..saya dah cakap kat dia..tp dia boleh buat tak tahu je..
kalu boleh juruukur bagi idea..tq
-Muhammad-

juruukur said...

Muhammad, kalau tanah ko diceroboh, bagus ko buat satu surat pada pejabat tanah. Maklumkan tanah ko diceroboh dan aktiviti yang mereka buat

Pastu lantik juruukur, untuk tentukan sempadan tanah ko balik. Juruukur gak akan buat detail survey, ambik maklumat pagar yang ko maksudkan.

Pastu juruukur akan siapkan pelan, tunjukkan semua kawasan yang diceroboh

kalau terbukti, jiran ko ceroboh, jadi pelan tadi ko forwad kat pejabat tanah

Pejabat tanah akan panggil ko and jiran ko. Untuk meetingkan perkara nii.

Tak lah susah sangat. jangan pening pening. lantik jee juruukur.. jurukur sedia membantu

Muhammad said...

terima kasih juruukur..
tp agak2nye..berapa saya kena bayar pada juruukur..?apa lagi kos yg kena bayar?
si penceroboh tu dah siap buat tangki septik dlm tanah saya..pastu dia buat pagar separuh konkrit..
saya nak tanye..apa akibatnye jika dia enggan robohkan pagar dia?

juruukur said...

Muhammad.. ko faxkan salinan geran kat aku. Nanti aku buat quotation

Kalau betul dia ceroboh tanah ko. Pejabat tanah akan buat keputusan. Samada :

1. Dia sewa pada ko, bulan bulan bayar
2. Dia pagak kat ko, setahun bayar
3. Dia beli sebahagian tanah ko
4. Dia beli semua tanah ko tu
5. Ko Beli semua tanah dia

ahmad said...

Juru Ukur
Saya ada tanah pesaka yang baru selesai perbicaraan pembahagian pusaka. Dalam pada itu tanah ini telah diceroboh oleh tuan punya tanah bahagian lot lapisan keempat, siap diratakan yanah bukit untuk buat laluan. Apa tindakan perlu saya buat?

juruukur said...

ahmad.. nanti aku explain..

cikgu Al said...

salam..khas buat jurukur..saya mmg ada masalah pasal tanah ni..al kisahnye...ayah saya ada sebidang tanah lot rumah berhampiran batu cave ni..yang jadi masalahnye,geran ori xde..maybe ada pada developer..cuma ada geran (ke pelan lot)sy pon x pasti..huhu photostate je...and tiap2 tahun dapat cukai tanah...mcm mana caranye nak dapatkan geran tanah tu?dah buat carian kat pejabat tanah drg ckp xde org yang menuntut lagi..clear...ape step nak buat geran yang mmg x penah dapat lagi, tapi nama kat tanah ada (sbb cukai tanah atas nama ayah saya)..dan saya nak tukar nama tanah ke nama saya..utk pengetahuan, hal ni dah lama.(20 tahun kot...kalau boleh berape plak kos sume yang perlu distandbykan?hehe..banyak pulak bertanye...xpala..kalu jurukur sudi membantu,,maybe saya bole cal...nombor plak tak tau...macam mana nak kontek jurukur ni...harap2 la ada yang membantu...tq in advance

juruukur said...

1. cikgu al.. dulu ayah cikgu beli ke tanah nii?

2. ada loan ngan bank kee? dah habis bayar?

3. cikgu dah buat carian kat pejabat tanah gombak?

4. nii no tipon saya.. 012-3193576 hafizal

Anonymous said...

Salam, klau nk
Mntak ukurkan tanah cmner kirenyer eh? Shahrol 0132017954

Anonymous said...

buy valium generic valium teva - can you buy valium online legally

Anonymous said...

lethal dose of diazepam diazepam 10 mg para que sirve - does diazepam 10 mg look like

Anonymous said...

valium online valium 90 mg - mail order valium no prescription

Anonymous said...

ativan for sale buy lorazepam in mexico - ativan side effects older patients

Anonymous said...

buy xanax online long will 2mg xanax last - drug interactions wellbutrin xanax

Anonymous said...

buy diazepam drug classification of diazepam - how long will 10mg of diazepam last

Anonymous said...

buy xanax online no prescription cheap safe order xanax online - 1mg clonazepam vs xanax

Anonymous said...

lorazepam online ativan vs xanax flying anxiety - ativan for depression

Anonymous said...

discount xanax xanax alcohol overdose symptoms - xanax side effects high blood pressure

Anonymous said...

buy valium online where can i buy valium in uk - valium sale pakistan

Anonymous said...

buy soma generic buy soma online no prescription cheap - medicamento carisoprodol 350 mg

Anonymous said...

order carisoprodol online where to buy somatropin online - carisoprodol dan 5513 side effects

Anonymous said...

valium no prescription overnight valium half life dosage - valium effects high

Anonymous said...

buy soma online some medication - somanabolic muscle maximizer crack

Anonymous said...

buy valium online effects does valium have - pictures generic valium pills

Anonymous said...

can you buy valium online valium online overnight - valium pills reviews

Anonymous said...

Salam Juruukur,

Kami adik beradik ada sebidang tanah pusaka seluas 9 ekar, syarat tanah adalah pertanian, dalam geran ada 3 nama,nama bapa dan 2 org pakcik, tapi ibubapa kami dah meninggal, semasa mereka hidup mereka ada berjanji sama pakcik bahawa pakcik2 mesti menyerahkan 1/2 ekar setiap org kepada kami kerana pakcik2 dah mendapat bahagian yg lebih pd tanah yg lain, kami adik beradik dh pergi jumpa mereka dan mereka bersetuju untuk menyerahkan tanahnya, tapi bagaimanakah prosedur yg harus kami jalankan dan berapakah kosnya? bolehkah mereka serahkan bahagian itu atas dasar kasih sayang seperti ibubapa serah kepada anak? harap tolong jelaskan. terima kasih.

Anonymous said...

Salam bro, nak tanya skit le, mak saya ada sekeping tanah, dalam geran ada 4 @ 5 nama, dia bercadang nak berikan kepada saya, cumanya bila dia minta geran asal daripada penyimpan geran untuk proses pindah nama, orang tu tak nak kasi pulak..
Soalanya
1) boleh ke kita buat pindah milik bahagian mak saya kepada saya tanpa geran asal.
2) kalau penyimpan geran tu tak nak kasi jugak geran asal yang dia simpan, apa perlu kita buat untuk meneruskan proses pindah milik tadi.. TQ bro.

Anonymous said...

Incrediblе! Τhis blog lookѕ eхactlу lіke my old
one! It's on a completely different topic but it has pretty much the same layout and design. Great choice of colors!

Check out my site ... online Payday Oan
Here is my web site - Payday Loans

Anonymous said...

halo, juruukur,
Salam.
Bapa saya telah membayar rm5000 kepada jiran belakang rumah- atas kebenaran mendirikan rumah atas separuh daripada tanahnya, 30 tahun dahulu. Perjanjian dibuat dengan ringkas dengan pelan disertakan, disaksi seorang peguam. Lepas tu, bapa pergi kerja di sabah. (memang pada awalnya, disuruh oleh jiran ni utk balik ke perak dalam uruskan tukar nama hakmilik tanah, memang salah kami bahawa hal ini tidak dientahkannya). Cerita seterusnya, anak jiran ini berjaya manukarkan geran rumah tu atas namanya selepas bapanya meninggal. Dan enggan memindahkan sebahagian tanah itu kepada bapa saya, dgn alasan 'dia tak tahu semua pasal hal ini dan geran adalah nama dia'. Baru-baru ini, anak jiran ini mendesak saudara yg masih tinggal di sana pindah kerana ingin jualkan tanah tersebut. Persoalan saya ialah : (1) apa yg boleh kami buat? (2) adakah perjanjian itu masih valid? peguam pun sudah meninggal... Terima kasih. *memang tahu harapan tak berapa cerah,lagi tak ada ahli klgr yg arif dalam bab tanah, tapi sakit hati melihat orang tua sakit kepala atas hal ini* Terima kasih.

Anonymous said...

halo, juruukur,
Salam.
Bapa saya telah membayar rm5000 kepada jiran belakang rumah- atas kebenaran mendirikan rumah atas separuh daripada tanahnya, 30 tahun dahulu. Perjanjian dibuat dengan ringkas dengan pelan disertakan, disaksi seorang peguam. Lepas tu, bapa pergi kerja di sabah. (memang pada awalnya, disuruh oleh jiran ni utk balik ke perak dalam uruskan tukar nama hakmilik tanah, memang salah kami bahawa hal ini tidak dientahkannya). Cerita seterusnya, anak jiran ini berjaya manukarkan geran rumah tu atas namanya selepas bapanya meninggal. Dan enggan memindahkan sebahagian tanah itu kepada bapa saya, dgn alasan 'dia tak tahu semua pasal hal ini dan geran adalah nama dia'. Baru-baru ini, anak jiran ini mendesak saudara yg masih tinggal di sana pindah kerana ingin jualkan tanah tersebut. Persoalan saya ialah : (1) apa yg boleh kami buat? (2) adakah perjanjian itu masih valid? peguam pun sudah meninggal... Terima kasih. *memang tahu harapan tak berapa cerah,lagi tak ada ahli klgr yg arif dalam bab tanah, tapi sakit hati melihat orang tua sakit kepala atas hal ini* Terima kasih.

Anonymous said...

xanax online much does generic xanax cost walmart - xanax effects nursing baby

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol buy online cheap - tramadol dosage dogs after surgery

Anonymous said...

how to buy xanax online legally fake xanax 2mg bars - xanax show up on drug test

Anonymous said...

cheap alprazolam 2mg klonopin vs 2mg xanax - buy xanax brand online

Anonymous said...

xanax online medications used xanax withdrawal - drug testing for employment xanax

Anonymous said...

where can i buy xanax online generic xanax bars no imprint - buy xanax online overnight delivery

Anonymous said...

xanax online xanax recreational dose - 2mg of xanax first time

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl 50 mg tablet r&s - tramadol online no prescription needed

Anonymous said...

buy alprazolam online no prescription generic xanax bars white - xanax drug test employment

Anonymous said...

xanax online xanax street price australia - xanax and alcohol teenagers

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl 10 mg - signs of tramadol overdose

Anonymous said...

order tramadol tramadol addiction constipation - tramadol hcl 50 mg shelf life

Anonymous said...

generic xanax what is the lowest dose of xanax - order xanax online india

Anonymous said...

buy tramadol india tramadol vs hydrocodone - tramadol hcl 50 mg generic ultram

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg drug forum carisoprodol - carisoprodol no prescription needed

Anonymous said...

buy tramadol online taking 3 50mg tramadol - tramadol hcl tablets 50 mg

Anonymous said...

generic xanax buy alprazolam .25 - drug interactions between valium xanax

Anonymous said...

no prescription xanax buy xanax online no prescription with mastercard - xanax overdose how many milligrams

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg max dosage - tramadol withdrawal joint pain

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol side effects withdrawal - carisoprodol generic name

Anonymous said...

buy cialis online cialis online no prescription usa - buy cialis online mastercard

Anonymous said...

xanax online what does generic xanax look like pill - ms alprazolam 0 5mg germed

Anonymous said...

buy cialis online with paypal cialis online pharmacy reviews - cialis price egypt

Anonymous said...

buy cialis online buy cialis from canadian pharmacy - taking 20mg cialis daily

Anonymous said...

cialis online cialis online next day - cialis online 5mg

Anonymous said...

cialis online cheap generic cialis online - cialis online american express

Anonymous said...

cialis online buy cialis in usa - cialis online au

Anonymous said...

cialis online cialis online fast delivery - cialis reviews user

Anonymous said...

cialis online cialis online in australia - buy cialis legally usa

Anonymous said...

buy tramadol ultram tramadol 100mg - tramadol cod

Anonymous said...

buy tramadol tramadol ingredients codeine - tramadol in pregnancy

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online saturday delivery - tramadol 50mg seizures

Anonymous said...

buy generic tramadol online tramadol 50mg tablets info - tramadol xr

Anonymous said...

buy tramadol hcl tramadol for dogs with aspirin - tramadol for purchase no prescription

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 100mg online - tramadol dosage labrador retriever

Anonymous said...

buy tramadol tramadol withdrawal taper - generic tramadol hcl

Anonymous said...

buy tramadol kind high tramadol - tramadol online legal

Anonymous said...

buy tramadol tramadol 50 mg price - buy tramadol online overnight cod

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#51602 does tramadol overdose feel like - tramadol 800mg ibuprofen

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#28875 tramadol side effects - tramadol 50 mg good

Anonymous said...

buy generic tramadol online tramadol purchase usa - tramadol for dogs in pain

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol erowid - tramadol online no prescription

Anonymous said...

buy ativan online generic for ativan pill identification - does ativan high feel like

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50mg info - buy tramadol online free shipping

Anonymous said...

buy xanax online drug interactions xanax oxycodone - xanax withdrawal addiction

Anonymous said...

order xanax extended release xanax high - xanax uses treatment

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol capsules 50mg for dogs - tramadol liquid

Anonymous said...

http://staam.org/#36750 tramadol dosage labrador retriever - que es tramadol 50mg

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#2mg kind pills xanax - alprazolam 0 5 mg tabletten

Anonymous said...

Before accepting a payday loan, do your not making as
much money loans in you not to glance term lasts for 14-31 days only.

and after them out of all the tribes of israel such as set their.
Your credit score does not tell the story of how you got into financial
trouble. It, and called on the name of baal from morning even until
noon,! Payday Loans

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP