Tuesday, December 22, 2009

KEMBALI KEPADA AL QURAN

Semalam aku main area Seremban. Ada meeting kat Seremban2, pastu meeting kat opis lawyer area Mantin.. pastu jumpa klien kat PD.. wowowow.. ni kira masuk jajahan Pokli nii.. (tokeh emas kita) he.. he.. he..

Apa pun.. aku syukur sangat ngan job ukur sekarang nii.. alhamdulilah sangat.. aku percaya semua tuu rezeki.. berkat doa kekawan..

Yelaa.. ada job yang kecik.. ada yang besar.. tapi kecik-kecik pun.. kalo dikumpul-kumpul.. bole tahan gak kan.. sebab istimewanya kita nii.. kita tau macam mana nak laverage.. maksud aku.. dari modal kecik.. supaya boleh untung besar.. yelaaa… sebab kita ada financial IQ.. hu hu hu..(angkat bakul)

Untuk hari nii.. aku nak kongsikan ngan korang.. pasal tekanan kerja.. tak kisah laa.. samada kita niaga kee.. makan gaji kee.. tekanan kerja tuu.. mesti ada..

Soalnya sekarang nii.. cam mana nak atasi cabaran nii.. ? buat apa kita hidup nak tertekan.. Kalo boleh.. biarlah kita hidup happy.. tenteram.. beriman.. baru best
Tekanan kerja nii.. boleh berlaku dalam banyak keadaan.. kadang-kadang tuu.. bos tak suka kita.. kita hangin.. kita muram jee.. pastu kadang-kadang tuu beban kerja banyak sangat.. semua nak cepat.. kita tension.. pastu klien nak cepat .. kita pun hangin.. gaji naik sikit laa.. tak dee bonus laa.. banyak laa sebab musabab lain.. yang kita boleh tertekan nii

Bila kita tertekan.. selalunya jantung kita berdegup kencang.. pastu kita nak kencing-kencing.. bila kita sembahyang pun, kita masih ingat kerja.. fikiran kita celaru.. kalo boleh nak semua orang kerja 24 jam.. kita selalu marah-marah.. muka kita masam dan lelain laa..

Jadi.. sapa-sapa yang ada siptom-siptom cenggini.. bagus kita kembali kepada Al-Quran. Bagus kita ambik ikhtibar hidup Rasullulah..

Sebab sesibuk mana kita.. sibuk lagi Rasullullah.. sesusah mana kita niaga.. susah lagi Rasulullah sebarkan Islam.. kalo nak niaga, tak yah berperang.. tapi nak sebar agama.. kena berperang beb.. bunuh-bunuh lak tuu.. pastu baginda kena baling batu.. nak kena bunuh.. macam-macam cabaran yang Rasullulah terima

Tapi baginda relax jee.. siap sebelah malam.. qiamulail lagi.. hebatkan..

Jadi aku cadangkan laa.. sapa-sapa nak buang perasaan tertekan korang.. bagus kita mulakan ngan buat senaman sikit, jogging kee, main bola kee, buat laa aktiviti berpeluh.. pastu balik kampong.. jumpa atok.. jumpa nenek.. pergi laa bercuti… gi jalan-jalan

Bukan tuu jee.. bagus kita solat jemaah, bangun malam, solat hajat, solat taubat, solat tahajut, puasa Isnin Khamis, malam Jumaat lak.. kita jemaah baca Yasin kat masjid..

Selain tuu.. cuba kita sistemkan kerja kita balik.. kalo bole automationkan kerja kita.. atau kita carik pembantu.. Insyallah.. pasni korang dah tak tertekan lagi dah

Ehhh.. macam pakar motivasi lak juruukur nii.. he he he

Apa pun..

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL AHLAN

4 comments:

dodi said...

Fizal, saya suka kaedah ni.. Quran memang banyak boleh bagi panduan, nasihat, pengajaran, kisah-kisah, kiasan, ilmu, dan macam-macam lagi kalau kita teliti baik-baik..

insyaAllah, sama-sama kita jadikan kitab suci Al-Quran ni pegangan dan panduan hidup kita walau sibuk macam mana sekali pun.. solat, zakat dan lain-lain rukun Islam tu jangan lupa jugak :) baru tak tensen hehehe..

juruukur said...

yaa betoi uncle.. kalo asyik ingat duit jee.. tension ooo

tengok cam artis kat luar negara tuu.. mereka kaya.. duit juta2... tapi ada yang bunuh diri... pastu ada pompuan simpanan laak.. mcm2 kan..

kalo ikut Quran.. takkan jadi cam ni.. tul tak uncle?

KEOWN said...

pada sesiapa yang kurang menggunakan kaedah yang sifoo hafizal nyatakan ini, cubalah ikut... anda akan rasa 100% kelainan dalam hidup anda.. jiwa lebih tenteram, dan lebih sempurna... seronoknya

juruukur said...

seronoknyaaa

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP