Wednesday, May 6, 2009

NAK NIAGA APA LAGI NII?

Sejak dua menjak nii… aku agak sibuk sikit.. terutama nak menguruskan kerja-kerja ukur.. yang tengah berjalan nii.. semua klien nak cepat.. yang kesiannya juruukur aku lah.. kerja sampai lewat petang.. budak-budak opis lak.. balik sampai lewat malam..

Tapi tak pee.. mereka tuu semua.. bole claim obertime.. Itulah dia rezeki kan.. kadang-kadang tuu.. kita terpaksa berkorban.. tul tak? Yang penting.. klien puas hati ngan servis kita.. Insyaallah.. barulah mereka rokmen kita ngan job lain..

Saat-saat cam ni lah.. baru aku paham.. barulah aku dapat bezakan.. antara profesion ngan perniagaan..

Betapa indahnya dunia nii.. kalo lah aku ada perniagaan.. tanpa kehadiran aku.. semua budak-budak aku yang uruskan.. semua masalah mereka boleh selesaikan.. pastu setiap bulan aku dapat pasif income.. syoknya

Cuba tengok bos McDonald, bos KFC, satey Hj Samuri.. setiap hari mereka tunggu duit masuk jee.. tul tak? semua benda.. pekerja mereka yang uruskan.. ni lah baru betul-betul bisnes..

Usahawan cam nii .. Cuma susah pada peringkat awal.. masa nak set-up bisnes jee.. pastu mereka lepak.. bagi aku lah.. mereka nii mampu buat semua nii sebab apa ekk?

Emm.. mungkin sebab mereka ada misi yang jelas kot.. pastu ada team yang baik.. pastu lak ada pemimpin yang bermomentum.. (dahsyat ayat juruukur ni.. he he he) selain tuu.. mungkin gak mereka nii ada cash yang banyak, pastu marketing power, tambah lak ngan system yang bagus, ada ramai penasihat, emm.. last sekali produk / service yang cemerlang

Baru aku sedar.. bagi kes aku.. aku bukan buat bisnis sebenarnya.. Cuma aku nii.. kerja sendiri jee.. aku lah bos.. aku lah kuli.. kalo nak cuti.. boleh cuti.. tak de sapa nak larang.. tapi masih banyak benda.. aku yang kena uruskan sendiri..

Lain pulak ceritanya.. ngan rumah-rumah sewa aku.. ni baru dikira bisnes.. sebab tanpa kehadiran aku.. setiap hujung bulan jee.. duit masuk.. penyewa bank in duit.. pastu sms..

Jadi.. sapa-sapa yang ada banyak rumah sewa tuu… sebenarnya korang adalah bisnesman yang hebat.. TAHNIAH

Selain rumah sewa.. apa benda lain yang boleh kita buat ekkk? Jom kongsikan kat sini.. kasi aku idea sikit.. he he he


INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL 012-3193576

14 comments:

abuya said...

Bagi aku la fizal... selain rumah sewa...bidang pertanian
pun kalu rajin blh dtgkan keuntungan
yg berlipatganda. dengan syarat...komitmen...rajin...usaha...dan bertawakal. aku bagi cth:
1. ternak keli dlm kolam kanvas
2. cili fertigasi atau apa2 yg blh difertigasikan (sayur skrg mahal apa!!)
3. tanaman bernilai tinggi spt pokok vanilla dan terbaru tanaman roselle.
itu jer kot.....
member lain plak??.....

pokli said...

jual beli emas pon dikira sebagai bisness jgk...sbb emas selalu naik harga....cuba baca kat blog aku....ada citer pasal emas skit....kalau berminat nak beli dinar kelantan aku pun ada stok...www.dinarkel.com

Wida said...

Wow..pokli manyak cargas laa.. kena menuntut ilmu meniaga dari pokli ni..

sourplum said...

sy blaja agi
xde masa sgt
byk outsource je
bsnes sy jual2 bju
design org buat, sy byr komisen je kt designer

pstu bg komisen kt runner yg jual kn bju kt uitm shah alam, umt tganu, utp, uitm seri iskandar, ump

runner akan email kn order kt sy and byr deposit
pstu sy compile, forward kn order kt kedai print bju

bile bju da siap, kedai tu pos kt sy
sy bahagi2 kn ikut tmpt mana nk antr. biasa pos je
bile bju da smpai, runner byr balance bju
kte cek blk la dlm akaun da msuk ke blom dt

tu marketing strategi yg first
yg kedua klu ade org nk tau sy citer agi

pie2020 said...

jual ayamm pun okay... heheheh

juruukur said...

banyak idea ni.. lagi lagi.. he he..

ayip said...

hehehehe...anak ayam ke atau ibu ayam mau jual...ahaaaksss...

bagus lar fizal..awak sudah mau tambah pasif income lagik..

mcm awak ada kepakaran ttg jualan tanah...maybe awak leh gunakan kepakaran awak tuk jdk agent auction tanah...amacam???ok ka???tp kena rajin2 sebar2kan maklumat lar...

saladin291 said...

juru ukur...
sy ada idea tp xtau best k x?
kt m'sia ni kan rmai gak org ternak puyuh..
apa kata bukak bisnes cam kfc means brand nma mfp(malaya fried puyuh)hehehe..
idea jer ni..
kot ada len leh kongsi resipi nk buat....
xdeer org buat ag ni...

Mohammad Syahman bin Abu Hasan said...

Hmm,,Rumah sewa gak best! rumah orang bayar, bila harga dah lotup2, jual jerk. ambil cash, beli 2 buah lagi.. betul tak bro?

juruukur said...

botol.. man.. hehehe

ROSLAN said...

ada gak cadang buat cili fertigrasi.. masa tuh harga cili sekilo berbelas hinggit... sekarang kat Tesco.. RM4.99 SEKILO!

Anonymous said...

Beli tanah tanam pokok gaharu. Lumayan beb
Google utk lebih maklumat.

Diver said...

Lohh..
tajuk lain,..cerita hampir sama..
kat Pie pun sembang bab niih..

apa pun,...
cadangan projek biz tanah pecah lot..
memang masih boleh dipertimbangkan..
kawan teruja sejak hari pertama kita jumpa dan sembang bab ni..

yang lain tu..
jadi franchaisi la pulak..
>>> dan kawan nak cari kebun sawit!!
.

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP