Friday, May 29, 2009

MASALAH TANAH PUSAKA

Hari nii aku nak syer masalah tanah pusaka.. terutama yang melibatkan orang Melayu.. korang perasan tak.. kat luar sana.. banyak kes.. harta peninggalan atok-atok kita.. tak diuruskan ngan baik.. akibatnya harta tadi tak boleh diurus niaga.. lama kelamaan.. tanah tadi jadi hutan rimba

Aku tak tau.. kenapa pewaris mereka tak nak uruskan harta tuu.. mungkin mereka tak peduli kot.. atau mereka tak tau cara nak urus.. atau harta tuu sikit.. atau harta tu banyak sangat.. atau kos nak menguruskan tuu mahal kot dan banyak sebab-sebab lain laa

Selain tuu.. banyak gak kes aku jumpa.. pewaris tak tahu si mati ada tanah.. sebab si arwah terlalu berahsia.. tak pernah bagi tau anak-anak.. pastu pewaris tak tau geran tanah tuu simpan kat mana

Masalah pewaris lak.. mereka tak bersatu nak uruskan tanah pusaka tuu.. bergaduh-gaduh.. tak kerjasama.. masing-masing nak lebih.. akhirnya semua pihak merajuk..

Bagi sapa yang ada masalah tanah cam ni.. Bagus uruskan harta pusaka nii.. ia sebagai menghargai jasa.. susah payah tok moyang kita.. kalo kita tak nak sekalipun harta peninggalan si arwah nii.. kita boleh sedekahkan.. bagi kat Masjid kee.. kat anak yatim kee.. dapat gak si mati pahala.. kan bagus

Bukan susah pun nak uruskan.. kalo harta tuu kurang 600K.. korang boleh gi pejabat tanah.. gi kat bahagian pusaka kecil.. ambik borang pusaka tuu.. pastu isi.. dalam tempoh 3 bulan.. nanti orang pejabat tanah panggil pewaris.. korang datang ramai-ramai kat pejabat tanah.. selesaikan dengan muafakat.. pewaris jangan gaduh-gaduh.. selesaikan baik-baik

Yang harta lebih 600K tuu..korang boleh lantik lawyer.. nanti lawyer uruskan dari A-Z.. kes cam nii kena bawak ke mahkamah.. dalam tempoh 6 – 12 bulan.. insyaalah boleh selesai.

Selain tuu.. kita boleh rujuk gak kes pusaka nii.. kat Amanah Raya.. pihak nii boleh bantu..

Kalo yang ada buat wasiat tuu.. korang boleh mintak pihak yang berkenaan.. untuk uruskan pusaka tadi..

Mudah jee kan.. bila dah selesai.. setiap pewaris dah dapat tanah masing-masing.. so korang dah boleh upgrade tanah tadi.. tak kisahlah nak buat apa pun.. nak bela ayam kee.. nak tanam limau kee.. (opp ni projek aku.. he he he) nak buat kedai kee.. terpulang lah..

Oklah.. bye bye.. korang layan laa gambar kebun aku..






INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL 012-3193576

13 comments:

KEOWN said...

gemuk2 ayam kg tue yek.....

dah jadik model pada produk ayam kg ke? hehehheh

geram aje aku tengok pokok limau tue.....

Petang kang balik kg aku akan teruskan usaha tanaman limau dan kedondong... hehehhe

juruukur said...

keown.. best projek ko tuu.. kasi bawak kl buah kedondong.. nyam nyam

KEOWN said...

kodondong tue memang jadik pesanan org opis aku... nie nak upgrade sikit.... kasi tambah itu pokok.. kasi besar sikit perniagaan.. letak pasar tani sekejap aje abis...

juruukur said...

keown.. aku pun nak tanam kedondong gak laa.. berapa sekilo ekk kedondong?

KEOWN said...

murah aje.. rm3 sekilo.. tapi senang jaga.. buah pun lebat.. lebat dari daun....

zerocredit said...

tanam jagung la bro...

permintaan kat lembah klang tinggi.

harga ok n stabil

KEOWN said...

jagung ok... dan kalau boleh buat jualan style macam jambu tue.. francaiskan jualan.... nama stall nanti leh letak seperti raja jagung... jagung hafizal.... etc....

boleh berjaya kalau betul konsepnya..

MattDemon said...

wow..kagum la ngan semangat usahawan2 muda..pelbagaikan portfolio...bagus2..bagi kesedaran kpd lepasan universiti..usahawan tani punn masyukk.

juruukur said...

Macam-macam boleh tanam kan.. limau la.. kedondong laa.. jagung laa..

tak pee.. pelan pelan kayuh..

ojah said...

camna yek kalu tanah tu nama banyak sangat cz tuan 2-3 orang dah meninggal tapi anak cucu cicit dah ramai sangat .. boleh ke borang pusaka kecil tu kita sorang isi ke semua pewaris-pewaris-pewaris tu kena isi sama2?? thankQ

juruukur said...

ojah.. isi jee.. boleh isi semua pewaris.. sebab nanti pihak pejabat tanah akan bagi nasihat..

yang penting.. uruskan pusaka tuu

sourplum said...

sy pon pk2 nk buat pertanian la
ssh nk kje skg nih
huhu

juruukur said...

sourplum.. buat jee.. buat benda yang mudah-mudah.. yang penting masuuukkkk

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP