Thursday, April 30, 2009

BERJAYA DAPAT TANAH TOL KAT SUNGAI LONG

Aku syukur sangat.. sebab semalam aku terima surat dari pejabat tanah Hulu Langat.. bagi tau yang permohonan tanah TOL aku.. seluas 1.5 ekar kat Sungai Long.. dah pun diluluskan.. Alhamdulilah

Dulu aku mohon tanah nii.. main hantam jee.. aku dapat info dari kawan-kawan pejabat tanah.. cadangkan kat aku mohon tanah nii.. aku pun isi lah borang.. pastu buat plan.. hantar permohonan kat pejabat tanah

Mana tau.. dapat pulak.. rezeki anak-anak

Perancangan aku.. pasni aku akan ukur tanah nii.. untuk tentukan sempadan tanah.. aku takut laa.. kalo sempadan tak confirm nii.. sebab takut kita ceroboh tanah jiran

Pastu bila sempadan dah confirm.. aku panggil jentolak.. kasi sodok tanah nii.. kasi bersih.. pastu kayu-kayu atas tanah tuu.. kasi bakar

Pastu lak.. aku beli tiang pagar.. kasi pagar tanah nii.. sambil tuuu aku buat pondok kecik.. senang sikit nak lepak-lepak

Last sekali aku tanam pokok.. nanti aku pergi tapak semaian.. beli pokok yang besar-besar.. yang harga murah-murah.. tak kisah lah pokok apa pun.. asal kan pokok tuu besar.. pastu kasi tanam

Bila semua dah tanam.. aku ambik gambar.. pastu mohon tanah kerajaan lak.. kena isi borang jadual 1 dan hantar pelan.. aku harap-harap lah.. kerajaan sudi pajak kan tanah nii kat aku.. kalo dapat 99 tahun pun dah ok.. boleh gak dapat geran


INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL 012-3193576

15 comments:

sourplum said...

tanah TOL tu cmne ek
mind to explain more?

pOkLi said...

wowowowo...best nya...ada lubang lagi tak camna nak dpt tanah tol...aku ada projek skit nak buat.....nanti kita TT...diskuss pasal TOL/CPO/CASHFLOW101

al_husni said...

datuk, kawan pun nk tau gak ni cmne cara mohon tanah TOL..bila nk wat TT mau join la..

juruukur said...

sourplum.. tanah TOL nii.. tanah kerajaan.. kita mohon kat kerajaan.. sewa setahun rm50 jee untuk 1.5 ekar.. tapi setiap 3 tahun kena mohon semula

kalo kerajaan nak pakai tanah tuu.. kita kena keluar lah.. kerajaan tak bagi pampasan pun.. tanah cam nii.. kita boleh tanam pokok2 kecik jee.. cam pokok sayur, betik, pisang.. tanaman kontan jee

tanah tol nii.. tak leh dijual, tak leh dipajak, tak leh dipindah milik.. cuma boleh untuk kita.. cucuk tanam jee

tapi kalo kita dah usahakan.. dah tanam cantik2.. bayak kes.. kerajaan kurniakan tanah tuu kat kita.. kita boleh dapat geran.. bila dah dapat geran tuu.. baru lah ada harga..

pokli.. wow.. banyak betoi projek koo nii..

al-husni.. sifu-sifu sekarang nii.. tengah gersang.. tu yang ada sikit kesulitan tuu.. he he he

sourplum said...

ouh. cmtu ke
rezeki la nih
abg aku ade ajak aku tanam2 ni
die tanam pisang celah2 projek nangka madu die

juruukur said...

sourplum.. best tuu.. boleh dapat extra income tuu.. he he he

minat pertanian said...

bolehkah saya apply tanah kat tebing sungai gombak..kalo tanam pokok boleh buat sebagai halangan hakisan tanah

juruukur said...

minat pertanian.. ko kena semak ngan pejabat tanah dulu.. check samada tanah tuu tanah orang kee @ tanah rezab sungai

kalo tanah rezab sungai.. ko boleh mohon TOL.. pastu boleh laa bercucuk tanam

minat pertanian said...

kalo pergi pejabat tanah kita nak pergi bahagian mana..nak tanya apa..berapa banyak ongkos nak pakai..saya dah pun tanam kat situ serai sikit...pisang selalu orang curi....bila buat police report ..polis cakap tanah xda owner...geram betul...bro jruukur tolong guide saya...boleh bela kambing untuk skala kecik x

juruukur said...

minat pertanian..polis nii nak kena nii.. ada lak cakap cam tuu.. kurang asam betoi laa.. ha ha ha

ok.. nak mohon tanah TOL.. ko pergi bahagian pelan, kat pejabat tanah, pastu isi borang.. tuu jee.. sonang joo.. pastu ko kena kuat follow up.. baru bole dapat

nak bela kambing nii.. aku tak dee pengalaman laa.. cuba carik info kat BJ.. sorry ekk

minat pertanian said...

bela kambing boleh ke x dkt tanh rizab sungai dkt dgn highway...kalo boleh saya nak bukak ladang kambing kecil..utk 50 ekor je....saya pun geram dgn polis tu...

juruukur said...

minat pertanian.. bole.. no problem nak bukak reban kambing kat tanah kerajaan

tp lagi bagus, ko mohon dulu, dapatkan TOL dulu.. baru buat..

minat pertanian said...

ok bro..lagi dua minggu bila saya free.saya g pejabat tanah..lepas tu dah apply saya gi minta tenyeh sain hasan ali..dah dapat saya payung bro makan dan minum je sbb bro ajar saya ilmu tanah

juruukur said...

betul cara tuu.. mohon dulu.. pastu dapatkan sokongan politik.. aku setuju sangat

Anonymous said...

boleh emailkan saya cara-cara memohon tanah TOL tak: levisgal9449@yahoo.com

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP