Tuesday, October 14, 2008

TUKAR SYARAT TANAH DARIPADA PERTANIAN KEPADA LOT BUNGALOW

Aku syukur sangat sebab berpeluang untuk berbincang dengan saudara Ir Haslin. Ahli Majlis Perbandaran Sepang. Antara topik yang dibincangkan adalah masalah tanah setinggan, tukar syarat tanah, masalah-masalah tanah dan lain-lain lagi lah..

Bila aku sentuh jee, bab tukar syarat tanah dan lot bungalow, terus je dia mintak aku tolong untuk uruskan tanah dia yang selama nii tergendala. Al kisah ceritanya, dia dengan kawan kawan dah pun beli tanah 3 tahun lepas kat Sungai Merab, Bangi. Masa tu dia orang beli kongsi kongsi. Maksud aku mereka syer-syer duit lah.

Tanah tu kategori pertanian, luas tanah cuma 2.5 ekar je, 10 orang syer beli tanah tuu. Masa beli tu antara mereka dan pun buat perjanjian. Sekarang nii proses pindah milik dah pun selesai, dari nama tuan tanah asal kepada salah seorang pemegang syer. Mereka amanahkan kepada Wak Sudir. Ayoo Wak Sudir.. kayo nya tuan.. Banyak nya tanah. heheheh...

Jadi masalahnya sekarang, aku dimintak untuk tolong mereka supaya setiap seorang dr mereka boleh dapat geran individu. Tujuannya, senang mereka nak buat rumah masing-masing, dah tahu sempadan, pastu nak apply loan pun senang. Sebab tanah tuu boleh dicagar pada bank

Apa lagi, aku pun terangkan lah proses yang terlibat, jabatan-jabatan kerajaan yang terlibat, tempoh kelulusan, bayaran yang dikenakan sampai dapat geran individu. Dari air muka Haslin, aku nampak dia dah start pening dah... heheh.. heheh.. Ok Ir Haslin.. jangan pening pening, aku akan uruskan sampai dapat geran individu, ada masalah jee call aku.. aku sedia membantu..

Dari pengalaman aku, untuk mereka yang first time terlibat dengan pembangunan tanah, biasalah mereka akan pening pening sikit. Sebab banyak istilah-istilah tanah yang mereka kurang paham. Sebenarnya urusan tanah senang jee.. tapi kena lah carik konsultan yang betul-betul mahir. heheh.. hehhe

Untuk sapa sapa ada masalah tanah, boleh call aku.. ingat tanah, ingat juruukur, call jangan tak call 012-3193576..
hafizal@juruukur.. heheh

17 comments:

faridz aswadi said...

ye.. saya mesti pilih juru ukur..

Anonymous said...

Faris.. tq atas sokongan. heheheh

khairu said...

salam tuan juruukur...alhamdulillah dlm pening2 nk cari rujukan utk beli tanah last2 jumpa jgak blog yg amat best n informatif ni..sy nk tanya kalau nk minta khidmat rundingan tuan mcmaner yer..masalah yg saya hadapi ni adalah sama dgn artikel yg tuan tulis ni..sya share dgn beberapa rakan utk beli tanah ekar berstatus pertanian di johor..and nk convertkan jadi tanah pembangunan n then pecah lot sampai la dapat geran individe..kemi perlukan khidmat utk buat rujukan sebab suma antara kami x pernah buat urusan jual beli tanah ni..mcm2 pendapat yg saya dgr, ada yg positif dan ada yang negetif sampi moral jadi down..so saya perlukan khidmat org yg betul2 mahir dan harap tuan dapat membantu kami budak2 baru belajar ni..tlg kami yer :-)

juruukur said...

khairu.. kalo kat johor.. aku cadangkan.. bagus ko lantik juruukur kat johor untuk bantu.. sebab mereka lagi paham.. keperluan jabatan kat sana..

tapi bagi kes tanah ko.. aku rasa.. bagus ko tukar syarat tanah tuu dulu.. dari pertanian kepada bangunan kediaman..

so ko pergi majlis perbandaran @ majlis daerah tanah kat sana.. dapat info.. dari jab perancang bandar.. tanya mereka.. consultant mana bole Bantu.. ko lantik mereka untuk tukar syarat tanh ko tuu

pastu dah siap.. tukar syarat.. ko rujuk lak ngan pejabat tanah.. juruukur mana yang mereka kenal.. ko lantik mereka.. untuk ruskan pecahkan geran tadi..

ataupun.. kalo kat kawasan Bandar.. aku syorkan.. bagus ko buat kebenaran merancang.. pastu buat permohonan.. pecah sempadan.. tukar syarat serentak..

khairu said...

terima kasih di atas respon yg amat berharga tu..saya ada terdengar org cakap (tp x pasti tu fakta atau just andaian jer)ada jugak tanah yg tidak bole ditukar langsung status dia selamanya. saya mula risau kot2 tanah yg kami beli ni termasuk dalam kategori yang tidak boleh di tukar selamanya. tapi kalu ikut carian yg di buat xda plak tertulis apa2 kenyataan yg tanah tu langsung tak boleh di tukar statusnya..so saya nk tanya tuan tanah jenis apa yg mmg langsung tak boleh ditukar statusnya langsung..kami amat risau kalau usaha kami x berjaya (loan dh preceed ni hehe..dan soalan seterusnya, mengikut pengalaman tuan, berapa lamakah bisanya masa di ambil utk settlekan urusan ni smpi la dapat geran..byk lagi soalan sebenarnya, tapi kan tuan marah plak tnya byk2 hehe..

KEOWN said...

saya rasa tanah yang dimaksudkan tue adalah sekatan/halangan ke atas tanah tersebut... tapi selalunya ada mention boleh tukar dengan izin menteri besar. Selalunya pada tanah leasehold. Tanah pajakan.

juruukur said...

khairu.. ada tanah yang boleh diupgarde.. ada yang kekal sebagai pertanian.. bergantung ngan zooning tanah tuu..

jadi aku cadangkan.. sebelum beli.. semak zooning dulu.. kat majlis perbandaran @ majlis daerah ekk

Unknown said...

Tk kerana blog ini byk membantu saya berkaitan dgn urusan tanah- tukr syarat, pecah lot dssbgnya.

PenKalerOren said...

Blog ni still aktivf lg ke x?

saya ada masalah berkaitan tanah...
saya ada membeli satu lot tanah di daerah gombak...masa proses membeli je saya dah kne tipu dengan ajen tu...tp,alhamdulillah semua dah on the track balik..
masalah saya sekarang ni ialah tanah yang saya beli tu x boleh nak tukar nama / hak milik sbb tanah tu berstatus tanah pertanian..oleh kerana itu tanah x boleh dipindah nama...
Ada x cara untuk menukar nama/hak milik tanah yg telah saya beli itu?
Apakah prosedur yang saya perlu jalani?
Macam mana nak memulakan langkah pertama untuk menukar nama hak milik tanah berkenaan?

Unknown said...

assalamualaikum...... boleh tuan bagi pendapat... sy kena siapkan tugasan.....soalan yang perlu sya bincangkan adalah..

(saya merupakan waris tunggal terhadap 3 lot tanah (Lot 1, Lot 2 dan Lot 3) yang berada di dalam Daerah Kubang Pasu, Jitra Kedah. Keluasan Lot 1 ialah 10 ekar, Lot 2 15 ekar dan Lot 3 seluas 20.5 ekar. Lot 1 dan Lot 2 adalah gunatanah bangunan. Manakala Lot 3 pula kategori gunatanahnya adalah pertanian. Anda bercadang untuk membangunkan ketiga-tiga lot tanah tersebut dengan pembangunan bercampur. Sila cadangkan apakah bentuk pembangunan bercampur yang bersesuaian serta huraikan proses pembangunan tanah yang terlibat sehinggalah tanah yang dicadangkan itu berjaya mendapat kelulusan kebenaran merancang daripada Pihak Berkuasa Tempatan. Namun, anda harus ingat bahawa kesemua lot tanah berkenaan telah dikaveatkan oleh Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) Kuala Lumpur. Untuk makluman anda, segala pinjaman yang dibuat dengan pihak BIMB telah diselesaikan oleh pemilik terdahulu. Bincangkan.)

yang saya nk tahu, bagaimana proses pecah sempadan berlaku tuan...

Anonymous said...

pernah dengar...tanah kubur (zoning hitam) tak boleh tukar status...selamanya...

saint monica said...

Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan bantuan keuangan dari, apakah Anda yang serius membutuhkan pinjaman mendesak dari, apakah Anda berpikir untuk memulai bisnis Anda sendiri, Anda berada di utang, ini adalah kesempatan Anda untuk Mencapai keinginan Anda Karena Kami menyediakan pinjaman pribadi, bisnis pinjaman, dan kredit korporasi, dan segala macam pinjaman pada tingkat bunga 2% ini hampir sampai ke akhir tahun ini dan kami berada di saint perusahaan pinjaman monica, kami menjamin semua klien berharga kami bahwa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dan memasuki tahun baru dengan senyum di wajah mereka, Untuk informasi lebih lanjut silahkan hubungi kami sekarang melalui email {}saintmonicaloanfirm@gmail.com peminjam informasi:
Nama lengkap: _______________
Negara: __________________
Sex: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: Pinjaman Durasi _______: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nomor ponsel: ________
(Saintmonicaloanfirm@gmail.com)

Unknown said...

Salam.harap blog ni masih aktiv..macam ni..arwah nenek sebelah bini ada tanah seluas 1.1hekta..berstatus pertanianskrg sudah ada 4biji rumah dlm tanah ni..dlm grand dah pecah lot 8 nama.tp masih dlm 1 grand lagi. Contoh no lot 1744 (ada 8 nama dan bhagian2 masing2)..ada yg dpt 1/22bhg..ada dpt 2/22 bhg..ada dpt 1/4bhg..bhgian arwah nenek bini dpt 1/4bhgian..skrg ni sy dlm proses nk buat tkr nama kepada menantu nenek(mak mentua saya)..nak tanya..bahagian nenek tu 1/4 bhg tu boleh ke letak nama melebihi seorang..contoh nama mak mentua dan anak2 dia..bapa mentua sy dh meninggal..sy ada pergi ke pejabat tanah sepang..diorg kata status tanah pertanian tak boleh isi nama melebihi seorang..harap tuan dpt membantu..
Terima kasih

RIKA NADIA said...

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com), silakan hubungi LADY ESTHER. Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

(auliafadhlan6@gmail.com) AULIA FADHLAN said...

Anda dipersilakan untuk "AULIA CONSULT" kami adalah perusahaan pinjaman baru yang didukung oleh BANK DUNIA yang didirikan untuk membantu masyarakat Indonesia dalam kebutuhan bantuan di dunia, melalui bantuan keuangan. karena tingginya aktivitas penipuan yang terjadi di Indonesia, Jadi Jika Anda memerlukan dana untuk memulai bisnis Anda sendiri, atau Anda meminta hipotek untuk meminta pinjaman Anda atau membayar tagihan Anda, mulailah perdagangan yang baik, atau Anda dapat menemukan uang untuk mendapatkan modal hipotek dari bank lokal, kami adalah perusahaan yang menyediakan pinjaman tidak berguna untuk individu yang tertarik dan serius, perusahaan, badan hukum dan orang awam dengan tingkat keuntungan 2%.

Kami memiliki akses ke koleksi pembayaran untuk perusahaan dan mereka yang memiliki rencana untuk memulai bisnis. Kami percaya bahwa kebajikan dan kenyamanan Anda adalah prioritas optimal kami, kami dapat berada di sini untuk membantu Anda mendapatkan pinjaman dan kami datang untuk membantu Orang Baik INDONESIA di negara saya. dan pastikan Anda orang Indonesia sebelum Anda menghubungi kami, INDONESIA SAJA !!!

CATATAN (NB); JANGAN MENGHUBUNGI KAMI JIKA ANDA TIDAK SERIUS !!!

Surel; (auliafadhlan6@gmail.com)

Layanan kami meliputi:

Membayar Utang
Pinjaman Komersial
Pinjaman Pribadi
Pinjaman Internasional
Pinjaman untuk Pertanian
Modal Ventura
Dan lagi

PINJAMAN KARYAWAN (NB);
Setelah merekomendasikan aplikasi pinjaman, Anda dapat mengharapkan respons awal dalam waktu kurang dari 1 jam dan membiayai dalam waktu 24-96 jam setelah menerima pemberitahuan yang kami butuhkan.

Surel; auliafadhlan6@gmail.com
WhatsApp: (+12342018860)

Azmi said...

A.salam tuan saya ingin bertanya bolehkah tanah status pertanian kurang dari satu ekar diubah syarat kepada tanah bangunan kemudian di bahagi kpd beberapa lot?tq

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP