Monday, June 16, 2008

KAJIAN : APA YANG PERLU AKU TAHU SEBELUM MEMBELI HARTANAH?

Sebelum aku beli hartanah, aku perlu faham objektif sebenar yang ingin aku capai. Aku kena soal diri aku sendiri :

Mengapa aku mesti beli hartanah tu?
Adakah untuk kediaman aku?
Atau sebagai pelaburan aku?

Dah tentu untuk pelaburan, sebab aku dah pun beli rumah untuk kediaman kat Kajang. Rumah aku sekarang kat Jelok Ria ni dekat dengan semua keperluan aku. Dekat sekolah, kedai, masjid, TESCO, GIANT, POS, Maybank dan lain-lain. Walaupun agak jauh dengan opis aku, tapi tak jadi masalah besar untuk aku… hehehhe

Ok, kalau aku nak beli rumah untuk tujuan pelaburan Aku kena buat target lokasi sebaiknya 3 lokasi menarik dan target penyewa. Yang paling penting adalah tumpukan lokasi pada sasaran penyewa aku. Mungkin dekat dengan kolej atau universiti, dekat dengan kawasan kilang, atau hospital.

Pastikan rumah yang nak aku beli, aku boleh dapat aliran wang yang positif. Positif CASHFLOW sebab main properties ni adalah pelaburan jangka pertengahan atau panjang



No comments:

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP