Wednesday, June 11, 2008

IDEA NABHAN (GABAN)

Hari ni jumpa Nabhan, atau nama glamour masa sekolah dulu ‘Gaban’. Sebenarnya aku baru je siapkan kerja ukur tanah bapak dia. Tanah kat Jenderam dan sekarang ni tengah buat projek tanam cendawan dan bela cacing. Bila dah siapkan kerja, biasalah kena collect payment. Hehe.. sorry aa gaban. Bagus aku jumpa Gaban ni, sebab banyak idea bisnes yang boleh kita syer sama-sama

Sekarang ni Gaban tengah mengusahakan bisnes transportation, cendawan, cacing dan car wash. Menarik si Gaban ni, dia mampu mengembangkan idea bisnes dia kepada dunia reality. Aku boleh kata yang dia ni satu masa nanti boleh jadi taikun,, macam Tony Farnandez Air Asia tuu. Kreatif betul…

Dari borak tadi, Gaban syorkan aku buat blog, catatkan segala perancangan, perjalanan dan hasil usaha aku setiap hari. Jadikan ianya sebagai diary. Selain tu blog tu boleh juga jadi rujukan kepada kawan-kawan. Mana tau suatu masa nanti aku jadi jutawan, mungkin boleh dicompile blog aku. Lepas tu boleh jadikan buku atau ebook. Hehe…..

Ni hasil perbincangan aku dengan Gaban :

Membaca, membaca dan terus membaca. Memang minat aku kat properties. Jadi Gaban cadangkan aku buat banyak rujukan. Baca buku Azizi Ali, Permata Hartanahku, Pie2020, Rich Dad Poor Dad. Sambil membaca aku kena ambil nota. Apa yang faham tulis dalam blog. Sebab aku jugak boleh syer ilmu dengan kawan-kawan

Hadiri seminar, belajar dan terus belajar. Kalau nak free joint direct selling, public mutual atau insuran

Bina networking, joint mana-mana community, create community, kembangkan supaya jadi group yang kuat. Best Gaban, Good Idea, bab group ni aku akan ikut formula Rich Dad Poor Dad. Lepas tu aku akan tubuhkan company. Misalnya usaha2u consult, usaha2u properties dan lain-lain. Yang mana matlamat company ni adalah nak pastikan semua pengarah dalam company ni, pendapatan pasif income dia lebih tinggi dari perbelanjaan

Bina satu konsep pelaburan hartanah yang menarik, dari teknik kumpul modal, formula asb, od, beli lelong, urusan lelong, urusan bank, urusan repair rumah, konsep interior, cari penyewa, buat tenant agreement, tenant masuk, konsep refinance, konsep od rumah, konsep pasif income. Yang mana matlamat akhir aku adalah supaya pasif income aku lebih tinggi dari perbelanjaan

Segarkan minda bawah sedar. Dimana aku perlu visualkan impian aku untuk 10 tahun akan datang. Aku perlu yakin, menjiwai, merasai segala impian aku boleh dicapai dengan baik

Aku perlu kenal diri aku sendiri. Aku kena listkan segala kekuatan, kelemahan dan modal yang aku ada. Dari nilaian ini, baru aku boleh kembangkan potensi diri aku yang sebenar

Perlu kreatif, Gaban bagi tau kreatif ni aku kena bijak kat mana nak melabur, kena faham undang-undang, bijak memasarkan produk, kena paham akaun, kreatif macam mana nak rebut peluang yang terlepas dari orang lain, bijak cari modal, pandai nak uruskan orang lebih bijak dari kita

Macam mana nak mula?
Aku kena berhenti dari apa yang sedang aku lakukan sekarang. Buat penilaian diri
Cari idea baru, cari idea pelaburan yang baru, cipta pelaburan
Action, ikut formula yang aku pelajari
Hadiri seminar, belajar, membaca, menulis, berbincang
Perlu tahu apa yang ingin aku cari, maksudnya matlamat aku
Aku perlu banyak buat tawaran, tawaran balik, berunding, menolak dan menerima

Banyaknya aku belajar dari Gaban, tima kasih ban.


No comments:

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP