Sunday, March 21, 2010

DI MANA TANAH ORANG MELAYU?

Korang nak tahu.. sepanjang hampir 10 tahun.. aku bergelumang ngan tanah tanih nii.. Dalam tempoh tuu.. aku cuma jumpa… 4 orang jee.. orang Melayu.. orang biasa.. individu biasa.. yang ada tanah 250 ekar dan lebih.. di Lembah Klang

Selebihnya.. tanah milik GLC.. tanah consortium.. tanah perbadanan kerajaan.. tanah milik syarikat bursa saham

Tapi sebaliknya bagi bangsa lain lak… tanah mereka bersepah-sepah.. kumpulan mereka yang ada tanah… lebih 250 ekar.. ramai betoii.. kejap beli 1000 ekar, kejap beli 800 ekar.. kejap develop 250 ekar.. dan macam-macam lagi.. mereka nii bukan orang glamour pun.. orang biasa jee.. tapi kaya raya

Kalo kat Pahang.. lagi laa ramai.. apek-apek tua.. naik Suzuki Jeep.. pakai seluar pendek.. baju pagoda.. tapi dia orang ada tanah ratus ekar beb.. dan mereka tanam kelapa sawit

Bila aku tengok keadaan nii.. aku sedih gak.. sebab majority orang kita.. cuma ada tanah.. sekar dua jee.. tuu pun tanah rezab Melayu.. adoiii macam mana kita nak bersaing ngan bangsa lain nii?

Nii cuma pengalaman aku jee.. andaian aku.. aku tak tau.. samada keadaan nii betoi atau tak.. jadi apa komen korang??

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL AHLAN

11 comments:

ikhwankia said...

zal & kawan2...selain mengharapkan lebih ramai lagi sahabat2 yang macam tuan Hj O...kite lah yang perlu menyahut cabaran itu...selamatkan maruah ummah & agama !!!

pak wan said...

ari tu yang investment tanah tu jadik ke??? masalah org kita takde modal.. skrg pun baru nampak org kita kumpul ekuiti cz sebelum ni takde ilmu (termasukla saya).. thanks to sifu pie and geng2 e.g. matt...

koop etc apa khabar eh??? rasa kalu puluh2 ribu sorang maybe tak mampu.. tapi sikit2 lama2 jadi bukit.. mana tau boleh buat ala2 Bank Rakyat ke 2 ker... dividen abis busuk pun still masyuk...

Ingat p meeting DPMM KT baru2 ni.. diorang pun beli tanah sawit 450 ekar.. org congak2 dapat la RM60K sebulan.. perghhh... lagi la pecah tanah etc wat lots ke.. rumah teres ker..

Sori aaa.. membebel banyak skit ;P

Abe said...

Apa cara kita nak buat network orang2 yg sanggup berkongsi modal beli hartanah?
Bagi orang luar spt saya, saya teringin nak mencuba, tp takut juga risiko kejujuran partner yg lain...

sourplum said...

huhu
terbakar

Matjoe said...

teruja jgk aku dgn entry nie

pak wan said...

bro juruukur taknak jadi koordinator ke??? hehehehe mesti banyak info pasal peluang best2..

masalahnya mesti pasal BNM kata takleh amik from individual...

solution dia.. buat cam my pelaburan walet tu (tu pun x sure betui ke idak... rasa nya bukan pak man telo)...

caranye semua investor pegang ekuity i.e. lots.. but bukan atas nama individual.. just bukak enterprise jek (i.e. as companies).. enterprise pun bukan mahal pun.. dalam RM70 per year kalu dak silap?? camana?? ade yg berminat tak??? :)

juruukur said...

ojah.. bagus gak tuu.. tapi setakad nii.. bagus korang invest sendiri2 laa.. kawe lom mampu lagi jadi koordinator.. he he he

pak wan said...

sah demo dah banyak projek dah tu hehehhehe :)

juruukur said...

dok.. kalo ada pun.. projek kecik2 jee

ikhwankia said...

...aku setuju cadangan Ojah tu..dok tubuh syarikat pun tak ape..kite pakat beli...ni bukan deposit taking..katakan 2 ekar tanah harga 800k...share 16 member @50k sorang..bayar terus kpd tuan tanah...pas tu masing2 keluarkan sikit lagi modal utk pecah lot/tukar syarat/geran individu/infra...bila dpt title buleh jual...insyaallah untungnye..

Abe said...

Kalau nak share beli tanah & letak nama masing2, aku rasa is agak straight forward dan mudah (burung walet lebih complicated).

Masalahnya ialah untuk mencari tanah yg mampu milik & persetujuan dari peserta yg berkongsi modal.

Bagi "pelabur" yg kurang arif spt aku yg hanya berminat kalau betul2 boleh nampak keuntungan tanah tu dlm jangka kurang 3-5 thn.

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP