Wednesday, June 25, 2008

MARKETING OH MARKETING

Hari ni awal-awal lagi aku jemput mak kat kampung. Yelah dah janji dengan dia nak bawa pergi jumpa Dr Anjali. Mak aku sekarang ni, setiap bulan kena buat rawatan, ambik ubat. Bagi pastikan kesihatan dia ditahap yang baik. Yelah jadi tanggungjawab aku pulak nak jaga dia. Dulu dia jaga aku masa kecik, sekarang aku lak jaga dia. Sebab syurga di bawah kaki ibu. heheh

Ok sampai je kampung, aku dok kat meja rumah Along. Sambil tu tulis cheque nak transfer duit dari akuan Maybank ke RHB RM8800.00. Aku buat ni nak reduce interest OD aku je. Sambil tu aku pun SMS Mr Tan, suruh jualkan saham IOI dengan harga RM7.50. sebab aku beli dulu RM7.05 jee. Ada la sikit untung. Terperanjat aku, tak sampai 5 minit, saham tu dah terjual. Happy sangat. Dok tengah angan-angan nak jadi jutawan, hehhehe mak pun dah siap, aku pun gerak ke Kajang

Sampai klinik Dr Anjali, parking punyalah penuh, aku pun carik parking. Alhamdulillah jumpa, aku and mak pun terus gi daftar nama. Lama gak tunggu Dr Anjali sebab sekarang ni Dr Anjali nak transfer ke KPJ. Klinik ni akan ditutup. Dr Anjali sepenuh masa kat KPJ. Mesti lebat income dia nanti. Selesai rawatan aku ambik ubat dan buat bayaran RM270.00. Aku pun ambik ubat perut aku gak, kena RM30.00

Aku hantar mak lepak rumah aku. Tujuan aku biarlah dia main dengan Naufal and Aisy. Semua tu cucu dia. Nanti bila aku tua, aku pun suka main dengan cucu gak. Hehehe. Nanti petang Bang Ngah akan ambik dia, bawak balik kampong.

Tiba-tiba Zaki pun tipon, ajak jumpa kawan-kawan dia kat JKR untuk buat marketing. Aku pun shoot gi JKR HQ, kita janji pukul 12pm jumpa di sana. Sampai je, aku and Zaki pergi jumpa En Sabri. Borak-borak sambil tu bincang pasal new job. Lama gak kita orang borak. Lepas tu kita orang pergi lunch kat Dayabumi. Lepas lunch pergi semula kat JKR. Kali ni nak jumpa En Saipuddin and En Hasdi, tapi mereka pulak tak de. Aku and Zaki pun masing-masing balik

Aku terus ke office Arman. Hantar plan. Sampai je sana, aku sembahyang Zuhor dulu kat masjid. Lepas tu hantar plan. Arman and David tengok plan-plan tu. Mereka kata semua OK. Sementara tunggu payment keluar, aku pun borak-borak dengan Arman pasal new projek. Lepas dia bagi cheque je, aku terus balik Puchong.

Aku pergi rumah Limtat dulu, ambik barang Bang Ngah. Aku ajak Bang Ngah minum. Sebab lepas ni dia nak balik JB. Bila pulak aku nak turunkan ilmu kat dia. Heheheh. Aku borak-borak dan galakkan dia baca buku-buku bisnes. Tujuan aku, biar nanti keluarga kita orang boleh buat satu anjakan paradigma dalam bisnes.

Lepas tu aku gi sembahyang Magrib kat surau. Sambil tu aku renung masa depan dan sejarah yang dah berlalu. Aku kena berubah, aku kena lebih berjaya. Sebab persaingan sekarang semakin hari semakin hebat.

Jadi pengajaran yang boleh aku ambik adalah :

Segarkan diri dengan bermunajat, bermohon dengan Allah, agar Allah redha kita sebagai hambanya. Lakukan solat tahajud, solat taubat, solat hajat, solat witir, solat dhuha

  1. Berdoa agar Allah kenalkan kita dengan the right person, yang punyai idea yang bernas, yang boleh JV, yang boleh bawa kita ke mercu kejayaan
  2. Tunai janji, kota janji, bina keyakinan, bina kepercayaan, hormat client, bina link dan mesra
  3. Buat database SMS, kategorikan client kita dengan utama, kedua, ketiga, hantar SMS kata-kata hikmah. Untuk membina silaturahim
  4. Cipta buku idea, idea yang kita fikir ianya baik, catatkan dalam buku idea
  5. Aku wajib sentiasa solat berjemaah, ianya wajib dan sebab menerusi solat ini aku boleh berkenalan dengan orang lain. Boleh mengembangkan kenalan
  6. Di surau atau masjid, aku mesti rajin menyapa, borak dengan jemaah lain. Sambil tu bagi kad. Borak dengan rendah diri dan mesra, terangkan skop kerja kita
  7. Bersatu dengan rakan project manager lain, carik kerja dan buat marketing bersama. Hantar profile company kepada target client

No comments:

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP